Nimbus Meridian från GG

Hallå alla "ryggsäckproffs"!

Så har då turen kommit till mig. Tänkte byta ut min nästan 10 år gamla, stora och tunga "Norrönasäck" mot en lite mindre ,lättare och smidigare säck inför sommarens fjällfärd. Dottern i familjen brukar följa med vilket innebär lite tyngre packning för mig jämfört med "lättpackarna" här på utsidan. Genom en slump fick jag syn på (för mig ett ganska okänt märke) Nimbus Meridian från Granite Gear. Tilläggas ska kanske att jag bär c:a 15 kg under en veckovandring och då undrar jag om det finns några åsikter om säckens hållbarhet, bekvämlighet..osv. Kort sagt, är det en bra, skön "vandringssäck" som lämpar sig för ibland ganska tunga laster? Ni får mer än gärna komma med både positiv och negativ kritik.

Mvh
Johan

Jag har en GG Nimbus ozone. Samma säck som nimbus meridian fast utan lock. Jag köpte min från USA 2007 och har använt den på en tvåveckors Sarekvandring i september 2007 och en 1,5 v tur i Kebområdet september 2008. Jag brukar släpa med en del fotoprylar och som mest har jag lastat 22-23 kg i den vilket jag upplever att den klarar bra. Den sitter inte kanonskönt då men det fungerar bra tycker jag och med vikter på runt 15 kg är det inga problem.

En av mina vandringskompisar har en meridian och skillnaden är som sagt att ozone saknar lock. Däremot upplever jag att den har större volym än meridian eftersom man vid behov kan packa den rätt högt och personligen föredrar jag den locklösa lösningen som nimbus ozone har.

Kvalitetsmässigt så tycker jag den väl har motsvarat förväntningarna och jag har så här långt inget att anmärka på den.

Härligt!

Tack för svaren!
Länkarna var ´kanon! Dom säger en del. Det verkar som det är en hyfsad och hyggligt bekväm säck med kvalite iallafall. Klarar den upp mot 22 kg täcker den absolut mina behov. Jag bor lite utanför tillgången på friluftsaffärer så ett av mina alternativ är att beställa från "nätet". Kan någon vänlig själ ge förslag på sidor där jag kan hitta den? Naturkompaniet är den butik som ligger närmast (7 mil från mig) finns den där?

Mvh
Johan

Hej,

Jag har en GG Nimbus Meridian, som jag är mycket nöjd med.

Har som mest burit runt 17kg i Sarek förra sommaren, och det funkar utmärkt. Skall du bära 22kg så är jag tveksam, men jag har inte testat... den är enl tillverkaren lämpad för max 18kg.

Säcken är rymlig och praktisk med dragkedja på längden. bra kompressionsmöjligheter samt ett rymligt topplock som dessutom går att ta bort om du vill banta vikt eller behöver en dagsturssäck.

Sidofickorna är de bästa jag haft... mycket rymliga och elastiska.

Negativa kommentarer är få.... men de finns.

- Den knarrar en del när man går.
- Det går trögt när man skall dra ihop säcken i toppen, snöret löper inte smidigt.
- Jag skulle vilja haft den snäppet lättare (1740g) .... men det vill jag alltid ;)
- Det ingår inget regnskydd

Köp den på Getout.se ... finns inte på NK vad jag vet.

Thomas

Senast ändrad:
Perfekt!

Det låter bra!

Är det löstagbart lock på den så att det (om det behövs) går att få in ett tält under det? Eller är det för trångt , med korta remmar. Själv föredrar jag att packa allt i säcken men man vet aldrig när behovet uppstår. Jag bär nog runt 15 kg/ vecka c:a uppskattningsvis under en fjälltur. Tackar för påminnelsen om sidan! (hade totalt glömt bort den).

Vårhälsningar

Johan

Då är det klart!

Bilden säger allt...

Det positiva överväger det ...hrm..negativa (som verkar försumbart). Jag antar, efter era uttalande att det är en säck som passar mig alldeles utmärkt ! Jag tackar för alla svar och ger mig omedelbart ut på "Getout" och handlar min nya säck för nya äventyr i den svenska och Norska fjällvärden.

Tack för er hjälp!

Hälsningar

Johan

Jag beställde min Granite Gear Latitude Vapor från den här web-butiken, där finns också Nimbus Meridian:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/granite_gear_nimbus_meridian.html

Vill minnas att jag pröjsade ett par hundra i frakt, så där har du chansen att spara lite pengar i jämförelse med Getout.

EDIT:
Tittade lite i min mail-historik och såg att jag betalade ynka 100 spänn i frakt för min ryggsäck. Då kan du nog spara minst 500 kronor, om jag inte är för sent ute (inser att risken finns).

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg