Nikotin och kyla

Visst, det är ingen bra kombination eftersom blodkärlen drar ihop sig och risken för att frysa/förfrysa ökar.

Det jag funderar över är tidsaspekten på nikotinets påverkan. Fryser jag om händerna/fötterna (antag vintertid) endast när jag har prillan inne? Blir jag varm/mindre kall på en gång jag slänger ut snusen? Eller är det rent av så att eftersom jag en gång var snusare men nu har varit "ren" i 10 år så får jag stå mitt kast och frysa om händerna resten av livet?

Skall man bli sommarsnusare?

/Jimmie

Jag vet inte om det är belagt att nikotin minskar blodkärlens elasticitet även när man inte inte för tillfället är nikotinpåverkad, men jag tror det.
Förmodligen skadar den ständigt dåliga näringstillförseln kärlen på sikt.

Jag hittade det här på http://www.tobaksfakta.se:

"En studie vid Huddinge universitetssjukhus 2003 visar att blodkärlens förmåga att utvidga sig nästan halveras hos personer som fått i sig snus. ... De fick efter ett snusuppehåll på tolv timmar en påse var med portionssnus. 20 och 35 minuter senare undersöktes blodkärl på underarmarna med hjälp av ultraljud. ... Då kunde blodkärlens minskade förmåga att utvidgas konstateras."

Men det handlar allså om snusares skillnad före och efter en prilla, och inte skillnaden mellan en gammal snusare utan snus och en ickesnusare.

Eftersom det är nikotinet som är boven i blodkärlen kan det vara bra att veta att normalsnusarens dagliga nikotindos motsvarar ca 30 cigaretter.

Om man funderar på att vara nikotinfri bara i fält kanske frågan är:
Vad är värst - att riskera nedkylning för att man har tagit en prilla eller att garanterat må tjyvigt av abstinens?
[Ändrat av Nordesjö 2004-12-08 kl 14:24]

Nikotinet påverkar blodkärlen på både kort och lång sikt. Påverkan på lång sikt är den allvarligaste. Blodkärlen blir tunnare och skörare, det gäller alla kärl i kroppen. Händer och fötter är utsatta och blir kallare, men den största negativa effekten har nikotin på hjärtats kranskärl. Därför har rökare oftare kärlkramp/hjärtinfarkt än andra.

Visst är det bättre att snusa på sommaren än året om, men om du kunnat hålla dig hela vintern vore det ju lite sorgligt om du drog igång igen på våren. Eller hur?

Broder Bob; sa:
Visst är det bättre att snusa på sommaren än året om, men om du kunnat hålla dig hela vintern vore det ju lite sorgligt om du drog igång igen på våren. Eller hur?

Var precis detta som slog mig med. Varför snusa överhuvudtaget om man ändå kan hålla sig undan det halvårsvis?

Nikotinets roll ur hjärt-kärl-synvinkel är svår att värdera. Det bidrar till rökarens behov och till att framkalla abstinensproblem, men nikotinets långsiktiga effekter på cirkulationen anses vara tämligen marginella. I kritiska situationer anses dock nikotinet ha effekter av större betydelse. Ett exempel är en ökad katekolaminfrisättning som vid en redan befintlig ischemi (syrebrist) i hjärtmuskeln kan öka symptomen.

I övrigt så är det skadeverkningar framförallt från det faktum att man andas in förbränningsprodukter från rökningen som utgör en riskfaktor. Bara för lungorna så ökar risken för kronisk bronkit, emfysem och cancer AVSEVÄRT.

För cirkulationsorganen så är risken framförallt den av rökningen inducerade förhöjda halten av koldioxid i blodet det största momentet, vilket sannolikt har med inhalationen av röken av göra. Ökningen av koldioxidhalten leder till en minskning av blodets förmåga att avge syre till bland annat kärlväggar (och såklart andra vävnader) vilket kan leda till skador i endotelet, vilket i sig är en förutsättning för att att en arteriosklerotisk utveckling ska kunna påbörjas. Detta kan i viss utsträckning även drabba de som röker passivt.

Vad man vet dock är att det aldrig är för sent att sluta röka...

Huruvida det här har med snusning att göra passar jag på, men just riskerna för hjärt-kärl-sjukdomar är lägre för snusare just pga röken. Snusning är dock verkligen inte hälsosamt...
[Ändrat av Bussman 2004-12-08 kl 16:47]

Ökad skaderisk

På folkhälsoinstitutetets hemsida finns lite uppgifter om snusning: http://www.fhi.se/templates/Page____985.aspx

Bland annat så påstås det att;
Det finns en mer än fördubblad risk bland snusare för sen- och muskelskador vid idrottsutövning.

Kanske kan detta ha med blodförsörjningen att göra?

Mera data finn på http://hem.passagen.se/alkohol_tobakinfo/snus.html

Nikotin drar samman blodkärl så att blodtillförseln till ryggens mellankotsskivor, diskarna, stryps.
Följden blir ryggont och att ryggen sämre tål belastningar. Händer och fötter påverkas också av den dåliga blodtillförseln och blir kalla.

När man snusar minskar salivavsöndringen i munnen. Detta är i sig allvarligt då saliven har en renande och skyddande uppgift i munnen. Snuset fräter sönder munnens slemhinnor och de tunna bindvävstrådar som fäster tänderna i tandköttet. Det som sedan händer är att tandköttet dras tillbaka från tänderna och snuset kan fortsätta att fräta på tandroten och på käkbenets framsida. Följden blir tandlossning, skadade och missfärgade tänder.

Thure

Kolmonooxid

Bara ett litet förtydligande:
Bussman; sa:
För cirkulationsorganen så är risken framförallt den av rökningen inducerade förhöjda halten av koldioxid i blodet det största momentet, vilket sannolikt har med inhalationen av röken av göra. Ökningen av koldioxidhalten leder till en minskning av blodets förmåga att avge syre till bland annat kärlväggar (och såklart andra vävnader) vilket kan leda till skador i endotelet, vilket i sig är en förutsättning för att att en arteriosklerotisk utveckling ska kunna påbörjas. Detta kan i viss utsträckning även drabba de som röker passivt.

Kolmonooxid kemisk formel CO har negativ påverkan på blodets och hemoglobinets syretransporterande och syreavgivande förmåga. Koldioxid CO2 som bildas vid kroppens ämnesomsättning har helt andra egenskaper.

Thure

Re: Kolmonooxid

thureb; sa:
Bara ett litet förtydligande:
Bussman; sa:

Kolmonooxid kemisk formel CO har negativ påverkan på blodets och hemoglobinets syretransporterande och syreavgivande förmåga. Koldioxid CO2 som bildas vid kroppens ämnesomsättning har helt andra egenskaper.

Thure

Oj, herregud, så pinsamt. Satt och stressade upp mig inför en date och tänkte inte alls. Sjävlklart snackar vi om kolMONoxid. Hemskt ledsen.

Re: Kolmonooxid

thureb; sa:

Thure

Sant, det beror väl på att kolmonoxid binder oerhört mycket lättare till hemoglobinet än vad syre gör? En sak jag dock inte förstått är huruvida den hemoglobinmolekyl som blivit ockuperad av kolmonoxid är förstörd "för evigt", dvs är obrukbar resten av tiden den är i kroppen, eller om kolmonoxiden nån gång släpper. (Nån gång släpper den såklart, men tids nog byts ju celler ut mot nya.)

MVh

Re: Re: Kolmonooxid

millimeter; sa:
Sant, det beror väl på att kolmonoxid binder oerhört mycket lättare till hemoglobinet än vad syre gör? En sak jag dock inte förstått är huruvida den hemoglobinmolekyl som blivit ockuperad av kolmonoxid är förstörd "för evigt", dvs är obrukbar resten av tiden den är i kroppen, eller om kolmonoxiden nån gång släpper. (Nån gång släpper den såklart, men tids nog byts ju celler ut mot nya.)

MVh

Hemoglobinets affinitet för CO i förhållande till O2 är så pass mycket starkare att man pratar om en faktor på ca 250. Därför kan man förstå att väldigt låga koncentrationer kolmonoxid kan vara dödliga. Och iochmed att den bidner såpass mycket hårdare och man behandlar kolmonoxidförgiftning med ren syrgas (högt syrgastryck) alternativt i kombination med 5% koldioxid då detta har positiva effekter på andningscentrum, vilket ökar alveolär ventilation.

Utöver att ta syrets plats på Hb:et så förskjuter även det syrets dissociationskurva, varvid det blir svårare för Hb:et att lämna ifrån sig syret ute i kroppens vävnader.

Annars så har ju erytrocyter och således Hb en livslängd på ca 120 dagar. Rökare anges ofta kunna ha omkring 5% av Hb:et omvandlat till COHb, vilket har en klar negativ påverkan.

Om man har slutat att röka och snusa efter flerårig användning,hur lång tid tar det innan kroppen är "reparerad" igen? Hur länge sitter nedsättningsförmågan av blodcirkulationen i?

/David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg