Nikkaluokta -> Keb. fjällstation

Hej,

I höst ska jag och en polare cykla upp te Kebnekaise och jag undrar hur sträckan mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation ser ut? Jag har hört att den ska vara lättgången, men går där att cykla måntro?

Per Wiklund, Umeå
 
Jag har gått där några gånger och det bör gå bra att cykla tycker jag. Då förutsätter jag att du menar mountainbike och är beredd på att det handlar om mountaingbiketerräng. Några korta bitar kan man möjligen få bära cykeln, men det är i så fall inte mycket. Hur vädret varit kan också spela in, med lera och ev. bortsköljd jord på en del ställen. Sen är det givetvis möjligt att en och annan vandrare kommer att ha synpunkter på cykling där, men det är ju inte förbjudet att cykla. Själv kommer jag att gå där om några dagar.
 
Cykla på!

Med lite knixande och teknik går det nog att ta sig upp även på tantcykel :) Men det är tveksamt om det lockar andra än mötande till skratt, knappast dig själv. Man hör ju ofta att denna stäcka är "motorväg" men det skall nog ses som att det kryllar av vandrare och inte att det är speciellt jämnt underlag. Över spångar etc. blir det ibland köbildning och det är nog främst här liknelsen ligger i det där med "Highway in Keb"

Ha det gott!

/ac (själv kör jag monark paketcyklel)
 
Cykla till kebnekaise!

Hej

Jag sitter faktiskt i detta nu och planerar en liknande cykeltur till keb. Planerar dock först att genomföra den till våren/sommaren. Jag hade tänkt cykla till Nikkaluokta från mitt hem (strax utanför Umeå) och sedan om möjligt ända upp till kebnekaise. Vet inte om min landsvägscykel lämpar sig för detta. Det skulle vara roligt att få ta del av era erfarenheter och eventuella tips ni skulle kunna ge en novis vad gäller cykling i fjällen.

Cristian
 
STEN!!!

Hej jag vandrade där i Juli den 16:de och blev förvånad på den sk vandringsleden:
- den var väl använd.
- det ligger minst sju stycken stenar på en kvadratmeter, vilket gör att man lätt blir irriterad på att hela tiden titta vart man stiger. Och missar naturen.
- cykling på denna leden ser jag som ett konstigt nöje eftersom det säkerligen kommer att ta minst lika lång tid att vandra.
Tillslut skulle jag vilja veta om Kungsleden ser likadan ut??? Gör den det så ska jag lova er att jag aldrig kommer att sätta min fot där.
Blev lite besviken, synd för det är så fin natur där.
Hade; Dan
 
Stenigt.

Jag är själv en inbiten mtb:are och jag skulle nog välja en annan sträcka om det är själva cyklingen man är ute efter.
Leden mellan nikka och keb är ingen bred och fin led som många tror, utan en väldigt upptrampad led vilket resulterar i att stenarna som en gång legat under marken sticker upp överallt.
Stenarna ligger väldigt tätt och sticker upp ca 20-30 cm, bitvis kan det till och med vara svårt att hitta en plan yta att trampa på om man har sko storlek 45.
Men visst går det att cykla hela vägen om man har lite teknik och ett par Downhill fälgar ;)
 
Kungsleden bättre än sitt rykte

Mellan Sigi ch Sälka är Kungsleden inte rolig, men i övrigt så är den inte så upptrampad som en det vil göra gällande, tycker jag.

Just denan sträcka, samt avstickaren till Keb och Nikkaloukta är det ju VÄLDIGT många som går, så den har blivit upprampad. Omman dock kommer söder om Singistugorna eller norr om Sälka är den ganska lättvandrad tycker jag.

mvh Christian
 
Hej

Jag har aldrig vandrat upp till kebnekaise så jag har ingen uppfattning om hur leden är där. Har varit inne på att vandra men övervägt om cyklingen varit något alternativ då jag vet att många vandringsleder tar man sig lätt fram på med cykel. Den sträckan verkar dock vara hemskt stenigt och min cykel är verkligen inte byggd för de allra tuffaste lederna, det är ju trots allt en landsvägshoj. Får tacka för alla svar!
 
Cykla så långt det går

Med våren cykeltur finns ingen tanke på att vi ska cykla i fjällen längs vandringsleder, utan tanken är att vi ska cykla från vårt hem(Umeå resp. Skellefteå) till vandringsleden vid Nikkaluokta till Keb tar vid.

Mvh Per, Umeå
 
Samma här...

Hej Per!

Det verkar som vi har planerat liknade resor. Mitt mål är att cykla till Nikkaluokta och sedan vandra. Har dock tänkt tanken att fortsätta mot keb med cykel om leden var cykelbar. Detta skulle enbart vara aktuellt om det gick och kunde vara tidssparande. Har du/ni gjort något liknande tidigare?

Hälsningar Cristian
 
Första gången

Nix, det är första gången för oss båda att färdas så långt på cykel.
Fjällvandringar är dock inget nytt. Själv då?

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Abisko-keb-nikkaluokta Fjällvandring 2
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
petho Fjällvädret Narvik-Keb-Nikkaluokta i sommar? Fjällvandring 7
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg