Nielsen Online

Är det bara jag som blir "trakasserad" av Nielsen Onlines pop-up. Varje gång klickar jag i att jag inte vill medverka och sen dyker den upp igen...

Webläsaren Safari inställd på att inte köra pop-up.

Hur bli av med Nielsen?

Håller med!

Tycker att det poppar upp irriterande ofta på jobbet, eftersom den datorn inte kan "komma i håg" mig... tog några gånger innan jag fattade att det var något seriöst... det står ju inte i popupen att det är en undersökning åt Utsidan... vilket gör mig misstänksam och därmed klickar bort det.

Jag tycker att Utsidan borde finna andra vägar till feedback... och jag skulle gladeligen svara på frågor om om jag själv fick välja när jag skulle göra det... och om jag garanterat visste att det är Utsidan som ställer frågorna... tjat är inte kul.

T ex så har Outside ofta läsarundersökningar via mail... där det lottas ut pris till deltagarna... det lockar mig iaf... det räcker med trisslotter eller nåt ;-)

Thomas

Adblock Plus

Du kan installera ett Add-on till din browser, en som fungerar mycket bra är Adblock Plus. Med hjälp av den blockerar du enkelt reklam, och man prenumererar på filter. Jag använder Firefox, vet inte om din webläsare stödjer insticksprogram.

talthoff

Forumvärd
Rensa/Blockera inte cookies så uppstår inte effekten.

-Thomas

ps. I vissa lägen så är det anti-virus programmet som står för blockeringen/rensningen.

talthoff

Forumvärd
Det är bara 0,1% av gångerna som en sidan laddas som Nielsen slänger upp underöskningen (baserat på att alla sidvisningar, inte per person). Nielsen sätter en cookie för att inte fråga dig igenom inom X dagar (typ 180-365 dagar).

Så funker Nielsen applikationen, som inte på något sätt är Utsidan unik. Nielsen används ~50% av sajterna på Kiaindex (www.kiaindex.org).

OM man får undersökningen oftare än 180-365 (*) dagar så beror det på något av följande

a) har bytt dator
b) har rensat cookies
c) blockerar cookies (från Nielsen)
d) webbläsareren hanterarer inte cookies korrekt
e) något annat program petar på din cookies (t.e.x anti-virus/anti-spam program).

-Thomas

(*) Jag skall ta reda på siffran, men nu är det julledigt som är fokus ...

Det är bara 0,1% av gångerna som en sidan laddas som Nielsen slänger upp underöskningen (baserat på att alla sidvisningar, inte per person). Nielsen sätter en cookie för att inte fråga dig igenom inom X dagar (typ 180-365 dagar).

Så funker Nielsen applikationen, som inte på något sätt är Utsidan unik. Nielsen används ~50% av sajterna på Kiaindex (www.kiaindex.org).

OM man får undersökningen oftare än 180-365 (*) dagar så beror det på något av följande

a) har bytt dator
b) har rensat cookies
c) blockerar cookies (från Nielsen)
d) webbläsareren hanterarer inte cookies korrekt
e) något annat program petar på din cookies (t.e.x anti-virus/anti-spam program).

-Thomas

(*) Jag skall ta reda på siffran, men nu är det julledigt som är fokus ...

Jag har råkat ut för det här på tre olika datorer (möjligen också med ett par olika inloggningar på en av dem). Jag har inte på någon av datorerna rensat eller blockerat cookies. Jag har använt 3 olika webläsare, som antagligen hanterar cookies olika, någon av dem borde hantera dem "korrekt". En av datorerna är en mac, och har inget antivirusprogram. Dessutom har det här hänt så pass många gånger på varje dator att det inte bara handlar om att jag har bytt.

Det här kan fortfarande bero på mig, men jag tycker ändå att det är störande (jag har ju inte bett om att få frågorna).
Tydligen är det några till som tycker så, och det kanske är något för utsidan och nielsen att ta till sig...

Ha en skön julledighet!

/OJ

Less!

Jag är LESS på Nielson Online, den poppar upp varje dag nästan. Jag har redan svarat 2 ggr på det och är trött på att se det... Tar det aldrig slut? Jag brukar "städa" cacheminne och sånt regelbundet och då försvinner ju cookies. Men jag är ju nästan alltid inloggad. Den borde fattat att jag har svarat...

Andra siter som jag besöker ofta, och som finns med på kiaindex, har jag aldrig sett Nielsen. Bara på Utsidan, från jobbet.

Tycker att det verkar kontraproduktivt att för nya besökare ha ett popup som ser ut som om det skulle kunna vara vad som helst... Har man någon gång drabbats av popupvirus som t ex "errorsafe" så är man väääldigt skeptisk till popup som vill att man skall svara på frågor. Speciellt då popupet dessutom inte visar att det har en anknytning till siten man besöker.

/Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg