Newbiefråga - använda träd?

Jag har en udda och kanske en smula korkad fråga som jag funderat på. Om det råkar växa ett träd eller dylikt på en led, är det "god stil" att använda det som grepp?

Växer trädet på leden ingår det i leden. Det finns ett undantag nämligen http://www.8a.nu/forum/ViewForumThr...tClass=CLS_UserNewsComment&CountryCode=GLOBAL .

Det är också okej att använda grepp som ingår i "leden bredvid".

Inom bouldering (som är roligt) och sportklättring (som är tråkigt) finns det eliminationer, då det defineras i topo vad som ingår, och ibland är det underförstått att ett problem ska klättras på ett visst sätt för att graden ska gälla. Men eliminationer är det väl egentligen rätt töntigt?

Fast det handlar ju också om lite allmansrätt vett. Ett träd på en led (= på en klippvägg) inte alltid sitter så väl förankrad.

Saker man kan slå sig på på vägen ned får man hålla i på vägen upp. Det är åtminstone min inställning.

Den håller att använda som grepp, men jag skulle ogärna falla i den här avslingningen...

Jag tackar min replagskompis för en bra bild till arkivet på via Lara... ;-)

Bilagor

• slingning.jpg
    slingning.jpg
    68.8 KB · Visningar: 664
I grunden handlar det ju om att klättring inte är en sport.

D.v.s man kan inte (särskilt lätt och relevant iallafall) jämföra prestationer. Man klättrar bara för sin egen skull.

Om du vill hålla i träd, dra i säkringar ha repet uppifrån eller nerifrån eller inte alls, klättra upponer, naken, etc är helt upp till dig.

Så länge du har kul och överlever!

Herregud, vilken tolerant stämning det var i den här tråden.

Jag tycker man måste skilja lite på vad det gäller för typ av klättring.
Om det är sportklättring så tycker jag att trädklättring är lite ful stil.
Om det är klättring som snarare handlar om bergsbestigning så är det OK.

Vilken klättring som sedan är vad, är förstås en ytterligare och lång diskussion utan slut.

Om man klättrar en eller ett fåtal repor på ett etablerat klätterberg, tycker jag att det är sportklättring i det här avseendet, och det ska i princip stå i föraren om det ingår träd i leden.

Att säkra i vegetabilier är däremot helt OK, klipp varje kvist eller rot du vill, eller slinga av dem om de inte går att klippa direkt. Det tycker jag är helt OK ur stilsynvinkel. Säkerhetsmässigt kan det säkert ifrågasättas, men det är ju som vanligt upp till var och en.

Naturligtvis kan var och en klättra på sitt eget vis, men vi kan ju inte låtsas som om det inte finns en massa regler och dogmer i klättring!

Ärlighet vara längst

Som en del inlägg är inne på här, gör vad du vill. I klättring är allt tillåtet men va ärlig inför andra och inför dig själv. Om du inte klarade en led beror det med större säkerhet på att du inte är tillräckligt tränad än att du hade fel sorts skor. vill du använda trädet så gör det, men va ärlig med att du har gjort det. Säg inte att du firklättrat, red pointat eller är en 6:a klättrare om du inte är det. Enkelt heller hur?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg