Nerslipad paddel!

Den här frågan har i och för sig varit uppe tidigare, men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.
Hade, efter en mycket inensiv förra säsong besvär med inflammationer i muskelfästena i armarna. Fick tipset i det här utmärkta forumet om att gå över till s.k. Grönlandspaddel eller slipa ner den paddel jag hade till smalare blad. Detta för att minska belastningen på muskelfästena i överkroppen.
Nu har jag med hjälp av VKV prövat en nerslipad version av deras kolfiberpaddel och även Grönlandspaddel.
Inledningsvis var det oerhört frustrerande att paddla med dessa tandpetare. Kändes som att stå still i vattnet, kraften kom inte ut i något vettigt. Först efter att få hjälp med tekniken med grönlandspaddel släppte det. Tycker nu det är överlägset med tunnare blad: Orkar längre, är mindre sliten efteråt och tempot blir i stort sett samma som med bredare paddelblad. Men, det tar (i varje fall för mig) lång tid att lära den nya tekniken som krävs. Så mitt råd är att fler kanske borde pröva att gå över till "tandpetare". För mig är det ett lyft. Har prövat att gå tillbaka till den gamla, men det blir som att alltid trampa med högsta växeln på cykeln.

En annan kultur...

Jag tror det är lätt att initialt underskatta den fundamentala skillnaden i teknik mellan europapaddlar och grönlandspaddlar. Omställningen är faktiskt mindre från vingpaddelteknik.
Ganska snabbt får man nästan samma fart som med europapaddel, tryggheten i sjögång ännu snabbare, och rollar och höga stöd fungerar i stort sett direkt. Att smala paddlar är mycket snällare mot kroppen märker man också tämligen omgående. Men de mer subtila finesserna är mer svåråtkomliga.
Fortfarande efter drygt två år med uteslutande grönlands- och alaskapaddlar, lär jag mig hela tiden nya saker och drabbas då och då av tämligen omvälvande aha-upplevelser. Ett exempel är när jag insåg (med inspiration från en idédiskussion på qajaqkusas forum) att man på Grönland utnyttjade knäna mot däcket (utförligare beskrivet på http://www.thomassondesign.com/news...41277&archive=&cnshow=news&start_from=&ucat=& ) snarare än fötterna mot fotstödet för att få kraft i vridningen av överkroppen – en parallell till elitpaddlarnas fotstöd med byglar.
Jag börjar ana att grönlandsteknik nog är lika effektiv som tävlingteknik/vingpaddel när det gäller fart förutom att den är mera ekonomisk när det gäller uthållighet, men att det nog tar ett bra tag att komma dit för oss som är fostrade i en helt annan kultur.
Intressant är också att vingpaddeltillverkarna börjat snickra till smalare paddlar med ”grönlandsproportioner” och att elitpaddlare som provar, till sin stora förvåning inte tappar toppfart trots att de går lättare att dra i vattnet.

[Ändrat av btd 2003-09-24 kl 16:45]

Kort paddel inte heller så dumt

bluewing; sa:
Hade, efter en mycket inensiv förra säsong besvär med inflammationer i muskelfästena i armarna. Fick tipset i det här utmärkta forumet om att gå över till s.k. Grönlandspaddel eller slipa ner den paddel jag hade till smalare blad. Detta för att minska belastningen på muskelfästena i överkroppen.

Du är ju inte ensam om att ha haft en del problem med muskelfästen, och jag vill ge ett annat tips: Korta paddeln. Sedan ett par år tillbaka kör jag med mycket kort paddel (195-205 cm), och det har avlastat mina tidigare smärtande axlar på ett positivt sätt.

Bonuseffekter:
- Den kortare paddeln tvingar till bättre bålvridning
- Det är mycket lättare att göra kontringar/rollar/stöd och andra trix
- Man accelererar snabbare (bra vid surf)
- Skaftet blir torrare (den högre rytmen gör att vattnet aldrig rinner ner längs skaftet).

På minussidan:
- Man blir kallad Duracellkanin av sina taskiga kamrater
- Maxfarten sjunker antagligen (men det är för mig helt ointressant).

Fast nu ligger det en planka i garaget, en planka som ska bli min första grönlandspaddel... Jag kan ju inte låta bli att bli nyfiken, när jag hör Björn och andra tala så varmt om dem.

hälsningar
Jens

Även elitpaddlare...

Det här inlägget från Sveriges bästa maratonpaddlare, Magnus Siverbrant, hittade jag på http://fly.to/kanot. Intressant läsning tycker jag.

"Jag har noterat att nästan alla som köper paddlar av mig köper modell 4, det verkar vara paddeln för alla utom seniorherrar. Själv har jag länge tyckt att det verkar konstigt. När jag var ungdom fanns inte så kallade Junior/dam paddlar så alla körde med stora blad, så kom Junior/dam paddlarna och idag kör alla med dem.

Det finns även mindre blad men dem är det ingen som köper. Varför jag skulle tro att namnen är skyldiga, namn som Children Kid och så vidare gör att alla
över 13 år vägrar paddla med annat än modell 4 och små blad. När jag föreslår annat hör jag ständigt saker som Nä Han/Hon skall ha en sån som alla de andra har och i vart fall inget mindre.

Jag har dock under en tid noterat att allt fler seniorherrar paddlar med mindre paddlar och med bra resultat. Har länge varit sugen på att prova men inte riktigt vågat. Har även försökt att sälja en tysk modell med avlånga blad som de flesta skrattat åt innan de provat. Jag har tidigare provat denna paddel på skoj och funnit att den fungerar väl.

Så jag tänkte att jag skulle göra ett test hur bra.
Jag körde ett av mina standardpass 3*3*500m syra.
Jag körde passet med Dag och Johan och blev väldigt
förvånad när jag tyckte att jag körde ifrån dem lika
mycket som jag gjort med min vanliga paddel men utan
att få den tunga syra jag brukar få kring 300m och in
till mål. Jag beslutade då att ta tid på en 500m och
ja det gick lika fort som det brukar med min modell 1.

Det var bara att kapitulera Modell 1 är för stor för mig, jag måste byta till en mindre paddel och det nu det blev en Modell 4

Men då är frågan kan det verkligen vara så att den paddel som jag nu insett är rätt för mig också är rätt för en 13 årig ungdomstjej eller ens de flesta seniortjejer det verkar inte särskilt troligt även om jag sannerligen inte är en av de starkare killarna.

Jag tror att många skulle kunna paddla bättre om de släppte fixeringen vid bladstorlek och paddlade med en mindre paddel och jag söker efter fler bra mellansteg mellan de ofta dåligt byggda tunga barn paddlarna och de stora paddlarna."

Det kanske bör tilläggas att Magsnus är lång och har axlar breda som en ladugårdsdörr.

De flesta motionärer jag träffat kör med stora paddlar, typ Brasca II. Brasca IV klassas som kärringpaddel.

Jag blev utskrattad i klubben när jag i våras kom med min nya Epic midwing, endast 750 cm2 stora blad. Brascas motsvarande modell rekommenderas för lätta flickor i de tidiga tonnåren.

Efter två veckor hade jag vant mig vid den nya paddeln och konstaterade att jag nu kunde köra mer avslappnad i sidvind och fick bättre runddrag i motvind.
200 m sprinters måste givetvis ha maximalt grepp och acceleration så för dessa kanske stora blad ger fördelar.

Kolfiberpaddlar är ofta konstruerade för erfarna kanotister och elit. De är både för stora och för styva för att passa medelåldermänn som inte tränat på 20 år. Inte konstigt att många får problem med senor och muskler. Problemet med värkande axlar m.m. beror nog ofta på att kanotisten spänner sig, t.ex. att axlarna åker upp i mot nacken vilket gör att kanotisten spänner sig och därmed får värk. Mindre bladyta belastar de spända musklerna mindre.

Skoj att många går över till eskimåteknik. Kanske blir det ett lika stort genomslag som när telemarkstekniken slog igenom i utförsåkning.

/Erik

Byt klubb Erik, till en med mindre machokultur! Tur att jag gick ur BKK innan jag köpte min Bracsa IV. Den har ju exakt samma bladyta som din Epic men enligt Bracsas hemsida så rekommenderas den till "light male and female athletes", så jag känner faktiskt att jag bejakar min kvinnliga sida varje gång jag är ute och paddlar.

Om man paddlar mycket långfärd är det ju tveklöst en fördel med den mindre bladytan dels för att man orkar hålla uppe en högre frekvens men också för att vinden sliter mindre i ett litet blad. Jag har provat min gode väns Bracsa I (en veritabel skogshuggarpaddel) och det är en märkbar skillnad i hur mycket tyngre varje paddeltag blir för en relativ vekling som mig.

För övrigt så har bytet från traditionell paddel till vingpaddel inneburit ett lyft för mig både när det gäller ökad marschhastighet och uthållighet. Jag tycker nog att fler borde prova denna paddeltyp men under ledning av någon som kan instruera tekniken (som jag hade).

/Stefan

Vem bryr sig om vad folk tycker? Själv har jag alltid låtit sund förnuft styra mitt val av utrustning.
Brorsan och jag byggde en vindsurfingbräda någon gång i mitten av 70-talet (Skimbird i plywood).
Jag köpte en Offroadmotorcykel 1978 när det endast var landsväg som gällde.
Jag försökte få tag på vanliga vandrarkängor i Sverige på mitten av 80-talet när det bara var Graninge eller stövlar som gällde.
Jag började med yllekläder i slutet på 80-talet när bara syntet gällde.
Jag paddlar med grönlandspaddel och en kajak som endast är 4,6 m lång.

I alla fall ovan har folk dragit på munnen men med facit i hand hur gick det?
Tro mig, grönlandspaddeln kommer att bli mycket populär om några år.

/Hans

För att nå förbättringar måste man ibland avvika från den allmänna uppfattningen.
BKK har många duktiga kanotister både från racing och turpaddling. Dessvärre har många svårt med korsbefruktningen och lever i sina slutna världar.

Racing-kanotister försöker sig på många nya vägar. BKKs bästa K-2 par på 200 m har haft många skojiga experiment. Många var vi som flinade när de monterade två elektriska motorer med modellflygplanspropellrar på sin K-2:a. Syftet var att få fartkänslan då kanoten gick 0,3 knop snabbare. Det året tog de sig till SM-final med en fin placering och detta trots att de är veteraner som bara tränar tre pass per vecka.
Det lönar sig att experimentera!

För paddelstorlekar, titta på
http://www.worldclass-canoeing.org.uk/library/racing/paddles.htm
Enligt den sidan är min paddel avsedd för flickor mellan 13-16 år.
[Ändrat av Arneri 2003-09-26 kl 11:53]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg