Ner med vikten! Ner med vikten!

Kul att du försöker pressa vikten ytterligare. Det finns ju massvis med tips i ämnet på diverse amerikanska sajter. När det gäller tamojen är det väl en pryl som går bra att lämna hemma om man vill. Det finns alltid någon vante/keps/torrmatspaket som man isolera fingrarna från kastrullen med. Men det förtar ju förstås en del av klurandet och filandet :)

Jörgen

4571 gram ligger jag på nu, dock är inte liggunderlaget kapat än (404 gram nu) och ryggsäcken väger fortfarande 1038 gram (kan minska den med ca 50 gram på remmar och annat). Så ytterliggare 250 där. Fortfarande 320 gram kvar... :)

// Jocke

Saker som är kapningsbara i vikt:

Telefonen: 102 gram
Solskyddscremé: 42 gram
Myggmedel: 74 gram (ska den med överhuvudtaget?)
Liggunderlag: 404 gram (-200 gram på halvering)
Tält: 1519 gram (-200 gram på kolfiber, men måste testa att det klarar de vindar som kan åstakommas på kalfjäll)

Så om jag kapar liggunderlaget (-200 gram), kör in lite kolfiber i tältet (-200 gram), halverar vikt för solskyddscremé, myggmedel och 25 % av telefonvikten är jag nere på matchvikt runt 4 kg.

// Jocke

Med engramstältspik från BPL kan du såkert spara flera gram... eller så kan du skaffa lättare tält och lite kompisar och spara ett kilo på en gång ;)

Lämna telefonen hemma.
Täck kroppen med kläder o lämna solskyddet hemma.
Lämna myggmedlet hemma. Låt dem suga så blir DU lättare.
Följ leder. Lämna karta och kompass hemma.

Med engramstältspik från BPL kan du såkert spara flera gram... eller så kan du skaffa lättare tält och lite kompisar och spara ett kilo på en gång ;)

Den dagen någon visar att en tarp står pall för en storm är jag beredd att sälja mitt Akto som nu varit med mig under 2 stormar och klarat sig perfekt. Men vad jag hittills sett och tror så är tarparna inte ett alternativ tyvärr. De är lätta och passar säkerligen för de flesta förhållanden, men under riktigt busväder sitter jag i mitt Akto som jag hoppas få ner till runt 1,3 kg.

// Jocke

Den dagen någon visar att en tarp står pall för en storm är jag beredd att sälja mitt Akto som nu varit med mig under 2 stormar och klarat sig perfekt. Men vad jag hittills sett och tror så är tarparna inte ett alternativ tyvärr. De är lätta och passar säkerligen för de flesta förhållanden, men under riktigt busväder sitter jag i mitt Akto som jag hoppas få ner till runt 1,3 kg.

Menar du tarp eller "tarptält"? Om det gäller det senare så har jag visat att ett GoLite Trig2 förvisso pallar stormvindar, om än med lite flaxigare resultat än Nallo. Å andra sidan var Trig2 lättare att resa i vinden.

Själv sitter jag nog hellre i ett schysst tarptält à 700 g med vettiga bågar (=stavar) än i ett Akto med glasfiberbågar när det friskar i... (Men jag har inte testat endera live, kan bara gå på mina egna vindtester hemmavid och andras rapporter.) Men jag minns inte om du använde stavar, gör du inte det så är det väl +/-0 i vikthänseende.

Diskmedelsflaskan krympning

Har en liten flaska som innehållit ögondroppar, den rymmer väl 2,5ml och är lätt...1/3 Ragator, FMs diskkudde, är ett annat trick.
//J

Det är ju betydligt lättare att komma med tips om man får se hela packlistan.

Att lätta liggunderlaget från 400 g till 200 g blir ju lite konstigt när man som sagt var kan köra Jysk-underlaget som väger 150-160 g i fullängd.

Packpåsar är väl ett ställe där man kanske kan spara vikt.

Hygienartiklar brukar gå att spara en del på om man räknar ut vad man egentligen gör av med.

Kläder istället för solskydd och myggmedel tycker jag är bra (jag har myggnät till hatten då också). Har pyttelite djungelolja med mig (en linsburk) och ett läppcerat med solskyddsfaktor 20 ifall det skulle behövas (men det brukar inte behövas).

Metallspännen byts mot plastspännen på alla ställen (inkluderar bältet).

Hål i tandborsten kör inte jag med, jag har kapat skaftet.

Sugrörstuber till t.ex. tandkräm.

Om telefonen måste med och har ett löst skal, så kan du ju tjäna något gram där.

Hmm, har du vägt skosnörena? Kanske byta till en tunnare sort, eller kanske korta dom och göra en tajtare knut och/eller hoppa över några hål? Den vikten kan du ju räkna gånger sju ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg