Ner med vikten! Ner med vikten!

Tänkte sprätta upp mitt nya Allak och ta bort en absid och kanske till och med ta bort halva innertältet för att få ner vikten.

Nej då, så dum är jag inte, men har suttit och modifierat min tamoj eftersom den var stor, tung och inte speciellt anpassad för mina kärl. Söker nu flera hemmapular-knep för att få ner vikten (både skoj och allvar).

Planen är att nå ner till 4 kg från 4,8 totalt, även om Aktot ska vara kvar (1519 gram utan kolfiber).

Så fram med de roliga kvällsaktiviteterna och inspirera! Gärna med bilder!

// Jocke, som ska lägga upp lite recensioner/beskrivningar hur han själv gör på www.natursajten.se inom kort

Tänkte sprätta upp mitt nya Allak och ta bort en absid och kanske till och med ta bort halva innertältet för att få ner vikten.

Nej då, så dum är jag inte, men har suttit och modifierat min tamoj eftersom den var stor, tung och inte speciellt anpassad för mina kärl. Söker nu flera hemmapular-knep för att få ner vikten (både skoj och allvar).

Planen är att nå ner till 4 kg från 4,8 totalt, även om Aktot ska vara kvar (1519 gram utan kolfiber).

// Jocke, som ska lägga upp lite recensioner/beskrivningar hur han själv gör på www.natursajten.se inom kort

Borra hål i kortet och maila iväg en beställning på MSR LiteLifter,en tamoj på 28g.

peter

Hål i tanborstskaftet

Hål i tandborsten, men det har du väl redan?

Att med den startpunkten

sänka 0,8 kg lär bli ansträngande. Men givetvis går det..... om än till ett högt pris.
Rajd med träd och skogspinnar sparar dig över 500g...
//J

sänka 0,8 kg lär bli ansträngande. Men givetvis går det..... om än till ett högt pris.
Rajd med träd och skogspinnar sparar dig över 500g...
//J

Rajd i full storm ersätter inte mitt Akto :) Aktot med kolfiber sparar dock 200 gram, vilket ska inhandlas o testas först.

så 600 gram kvar. Liggunderlaget ska kapas och sjunka från 400 --> 200 gram. 400 gram kvar.

Sen blir det gramjakt på vissa saker, ryggsäcken kan säkerligen minskas med 50-100 gram. Sen småprylar borde kunna spara in 300. Ser ljuset i tunneln.

Tanken med denna tråd är att tänka till och visa finurliga tankar, om än bara ett par gram så är det roligt! Skit i om det bara sparar några gram, det är ett kvällsnöje plus att man lär sig använda prylarna och lär sig tänka igenom utrustningen till fullo!

// Jocke

Hål för att lätta upp materialet är ju en klassiker när det gäller att minska vikten. Det kan du göra med absiden på ditt tält (där måste det ju inte vara helt vattentätt).

/OJ

Jag utgår från att alla redan klipper bort tvättråd och diverse andra lappar från kläder, sovsäckar och tält. Vill man fortfarande veta hur de ska tvättas kan man sätta in dem i en snygg pärm i tvättstugan. Nästan som att samla frimärken,..

Har du resårsnören i kläder, sovsäck eller annat så byt ut dem mot lättare persiennlina eller dylikt.

Om du har långa ärmar på BÅDE underställströja och förstärkningsplagget för överkroppen, så kapa de långa ärmarna på förstärkningplagget. Behöver ju inte mer än underställströjans långa ärmar. Kombinera med regnjacka eller sovsäck om kallt. Eller, strunta i förstärkningsplagget och kapa istället armbågs- knävärmare från en tunn merinoullströja. Skulle kanske gå att kombinera förstärkningtröjan med sovsäcken. Linda sovsäcken runt överkroppen och ha ev. under regnjackan i lägret

Tamojen har du fixat, men köksgrejer brukar gå att kapa vikt på. Vad har du för köksgrejer?

Kompassen är väl minsta modellen och kartorna kapade?

Hygien & apotek, hur ser det ut?

Raskesven

Kör med det berömda Jysk/Rustaliggunderlaget, ca 150 g. Stansa ut hål i den nedre halvan så sparar du säkert ytterligare 40 g :)

Har du resårsnören i kläder, sovsäck eller annat så byt ut dem mot lättare persiennlina eller dylikt.

Om du har långa ärmar på BÅDE underställströja och förstärkningsplagget för överkroppen, så kapa de långa ärmarna på förstärkningplagget. Behöver ju inte mer än underställströjans långa ärmar. Kombinera med regnjacka eller sovsäck om kallt. Eller, strunta i förstärkningsplagget och kapa istället armbågs- knävärmare från en tunn merinoullströja. Skulle kanske gå att kombinera förstärkningtröjan med sovsäcken. Linda sovsäcken runt överkroppen och ha ev. under regnjackan i lägret

Tamojen har du fixat, men köksgrejer brukar gå att kapa vikt på. Vad har du för köksgrejer?

Kompassen är väl minsta modellen och kartorna kapade?

Hygien & apotek, hur ser det ut?

Raskesven

Kök: Modifierat F1 Coleman Ultralight som väger in på 66 gram.
Kastrull: För 2 personer blir det ett Primus EtaPower som sparar in en hel del bränsle istället.
Tamoj: 26 gram, går inte att kapa mer där
Sked och gaffel: Spork

Ska byta ut diskmedelsflaskan mot en lite mindre, använder aldrig upp 0,5 dl under en resa...

// Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg