Nepal

• Trådstartare andersolinda@hotmail.com (Linda Fredriksson)
  • Start datum

andersolinda@hotmail.com (Linda Fredriksson)

Gäst
Vi funderar på att vandra i västra Nepal, Dolpo, i sept/okt. Är det någon som varit där
och kan berätta hur det är? Även andra vandringsförslag mottages tacksamt, gärna
förslag på veckolång tehusrutt med utsikt över riktigt höga toppar.
Vi letar också ett pålitligt och billigt trekking-bolag, några tips? Vi funderar på
svenska LäsochRes, men de verkar dyra. Är det någon som har erfarenheter
av dem?

grisskit@yahoo.com (pese)

Gäst
sorry !!!

Har inte varit där men om du vill ha en kontakt i nepal så föreslår jag Wonchu Sherpa på Peak Promotion i Kathmandu........peak@mos.com.np

Har hjälp mej och många andra svenskar som har trillat in i Kathmandu. Ett annat alternativ är att helt enkelt åka ner och fixa det på plats, inga problem eftersom trekkingagenturerna kryllar där nere och det första som händer när ni trampar av planet i Kath (om ni ska flyga) är förutom alla tiggare, folk som trycker visitkort från trekkingagenturer och hotell i händerna på er.........

Dom flesta agenturerna verkar vara seriösa men man ska nog ändå vara på sin vakt......

Testa Wonchu och maila till honom om eran resa och lite om era önskemål så får ni se om ni gillar det ni får tillbaka...... annars är det ju bara att testa någon annan.

P.S............ om ni åker måste ni äta på Fire and Ice bar bakom det nerlagda köpcentrat ... Kathmandu's bästa pizza... och glassen med färska jordgubbar är underbar.

Pese

peo.a@newmedia.se (PO Andegård)

Gäst
Dolpo

Jag har varit i Nepal och vandrat i DOLPO området i september/oktober 1999. Det är den bästa vandringen som jag har gjort än så länge. Även den första i Nepal som gjorde stort intryck på mig så jag kommer att åka tillbaka till Nepal för mer vandring, då på andra ställen. Dolpo området är inte så besökt av turister, så området är inte så slitet. Har man "tur" så kan man träffa på ca:10-20 turister under 2 veckors vandring. Det är väldigt fin natur i Dolpo området. Jag åkte med Läs och res till Nepal/Dolpo och det var väldigt bra organiserat, bra trekking firma som dom har anlitat i Nepal. Genom Läs & res resan fick vi se nästan hela Nepal under 26 dagar men jag tyckte att trekking turen var för kort, hade velat vandra en längre tid, men den stund jag var där så kommer det att bli mer. Åker jag dit en gång till så kommer nog bara trekka i Nepal.
Läs & res kanske kostar lite mer men jag tycker att jag fick väldigt mycket för dessa pengar. Bra service och ett bra upplägg under hela resan. Trekking agenturen i Nepal hette Greenpeace trekking.

P.S.Ska du till Nepal och vandra i Dolpo så ta med alla gamla pennor som ligger hemma och skräpar för att ge till skolorna i bergen, det uppskattas alltid men ge det till lärarna i skolan. D.S.

Lycka till.
PO Andegård

Läs o Res

Jag åkte med läs o Res till nepal 96. Det var helt okej. Det är inga problem att åka dit på egen hand och fixa vandringen på plats. Det blir förmodligen billigare,det vimlar av loka agenturer mer eller mindre seriösa. Har ej vandrat i Dolpo. Lycka till med resan.
mvh Bengt

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg