Neoprenkapell

Har den samlade expertisen några rekommendationer vad det gäller neoprenkapell?
Är på jakt efter ett kapell som passar en sittbrunn med måtten 43x80 cm och ett som passar 40x72 cm.
Var ska jag börja leta?

Blir ett kapell i helneopren, dvs både "däcksytan" och tuben i neopren, för varmt för vanlig turpaddling?

Andra saker jag bör tänka på?

Fördelen med neoprenkapell är att de läcker förhållandevis lite och värmer ryggslutet. För övrigt tycker jag att det mest är nackdelar.
-Måste tvättas för att inte samla bakterier.
-Torkar långsamt
-Dyrt
-Varmt
-Ingen ventilation
-Trångt
-Luktar neopren

För vattenlek jaaa, för turpaddling nja. Har ett själv, men använder det bara på vår och höst. På sommaren är det för varmt och på vintern kanske på dagsturer, men inte vid övernattningar med risk för minusgrader.

Helneopren funkar för mig

Jag kör med kapell i helneopren året om på dagsturer, övernattningsturer och vattenleksturer och det fungerar bra för min del.

Jag föredrar helneopren för att det sitter tajt både på kroppen och sittbrunnsöppningen och håller bäst tätt. På vintern värmer det extra gott.

Visst kan det bli lite varmt ibland, men då finns det obegränsat med kylvatten nära till hands.

De kapell som jag har bäst erfarenhet av är SnapDragon och Orust Kajaks egna.

Mvh Erik

Neopren håller bättre!

Kapell i största allmänhet håller så himla ofta risig kvalitet.

Ofta är de ju knappt ens täta när de är nya. Jag har sett många nylonkapell (bl a från Palm) med tejpade sömmar som är paj efter typ några dagars paddling. Reklamera.

Min erfarenhet är att neopren är tåligare än nylon. De håller längre helt enkelt.

Sen beror det ju lite på vad man paddlar...

En låg kajak som man "lutsvänger" (alltså utan roder) vill man nog ha med ett tätare kapell. Läs neopren...

Om man har en hög och torr kajak med roderstyrning kan man ju till och med tänka sig att paddla utan kapell...

Jag lider inte så mycket av min neoprenlösning (Arneris bild här ovan stämmer inte riktigt med min), det funkar bra. No worries. Mer specifikt: mitt luktar inte tokjobbigt av bakterier (sköljer i sötvatten ett par ggr om året) och strular inte på någon speciell årstid...

Men visst; om någon byggde en lätt och heltät lösning i "andastyg" som är konstruerad så att man slipper fågelbadet så kan jag ju tänka mig att prova, trots att jag lutsvänger min tämligen låga skuta.
-p-

Samma här..

Håller med föregående inlägg..
Jag kör med helneopren året om, utom kanske de allra varmaste dagarna på sommaren. Det håller hyggligt tätt och luktar acceptabelt (åtminstone jämfört med neoprenskona..) Jag vill sitta ganska tajt i båten och inte ha något fågelbad i sittbrunnen. Är det riktigt varmt, eller tävling, så har jag ett gammalt nylon/neopren som är lite svalare men läcker som ett såll.
Dessutom tycker nog att kvalitén över lag brukar vara lite bättre på helneo-varianten.
Men som sagt, det beror mycket på vilket båt man sitter i och hur o var man paddlar.
/ Ulf

olow; sa:
Är på jakt efter ett kapell som passar en sittbrunn med måtten 43x80 cm och ett som passar 40x72 cm.

Köp inte kapell efter mått! De allra flesta modeller kan fås måttsydda för typ en femtiolapp extra (om inte: byt affär). Mitt tips är alltså att leta upp ett kapell som har alla "features" du vill ha, och först därefter kolla om det är rätt mått. Om inte, måttbeställ.

Ett annat tips, för att kanske få ner priset, är att kolla efter begagnat, t ex här på utsidan. Då har man å andra sidan inte lika stor valfrihet.

Förresten, själv har jag varit lite sugen på ett kapell med "hål", där man kan fiska upp mackor och kameror ur sittbrunnen utan att ta av kapellet. Nån som har prövat det?

/micke

olle11; sa:
En låg kajak som man "lutsvänger" (alltså utan roder) vill man nog ha med ett tätare kapell. Läs neopren...

Jag lider inte så mycket av min neoprenlösning (Arneris bild här ovan stämmer inte riktigt med min), det funkar bra.

Att ett neoprenkapell är tätare säger jag inte emot, men gäller det bara lutsvängar i en vanlig HK (alltså inte en WFK Qaanaaq 512) är ett bra vanligt nylonkapell nästintill lika tätt. Det gäller att hitta ett kapell som passar sittbrunnssargen perfekt och inte skapar veck. Passformen är lika viktig vid köp av neoprenkapell liksom val av konstruktion. En stark utvändigt gummikord istället för en tunn gummikord i kanal gör stor skillnad.

För att undvika en fågeldamm använder man hängslen. Fördelen är att man får en skorsten som är öppen och ventilerar. Vid hårt väder tar man en jacka över som överlappar och det blir tillräckligt tätt.

Neoprenstrumpan sitter som ett korvskinn runt bålen och behovet av en överlappande jacka är mindre.

kapell

Neopren för fors och väv för långfärd

Kajaktiv har en bra rekomendation för kapell på sin sida men som dom säger det är förstås upp till paddlaren.

Neopren är ganska obekvämt när det är lite varmare. Paddlar man fors så är man ju mer i vattnet.

Såg dock för någon vecka sedan att Kajaktiv även använde nylon som forskapell dom såg trevliga och rejäla ut.

Neopren kapell går ibland sönder vid kanterna så därför finns det numera kevlarförstärkta kapell.

Om kapellet är tät är mer en konstruktions fråga. Det är viktigt att sargen har rätt utformning och att kapellet är anpassat till sargen. Kanuks nya kapell funkar bra och dom har alla hängselfästen.

Hans Friedel

kajakmicke; sa:
Förresten, själv har jag varit lite sugen på ett kapell med "hål", där man kan fiska upp mackor och kameror ur sittbrunnen utan att ta av kapellet. Nån som har prövat det?

/micke

Det finns ju alltid maratonkapell, det funkar bra vid motionspaddling tycker jag. Den modell jag har är dock inte särskilt tät vid blixtlåset. Se min recension i recensionsbanken (Zastera maratonkapell).

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg