neopren kapell, 63x47cm

Byggde en egen kajak förra året med egna mått på sittbrunnen (63*47 cm). Sydde först ett vanligt kapell i nylon men vill byta till ett neoprenkapell. Letar efter tillverkare som har min storlek men ingen lycka än så länge, men ger inte upp än.

Så kom in på en annan tanke då. Har någon sytt ett eget neoprenkapell? Jag har tillgång till en lädersymaskin, vet inte om det behövs egentligen men tippar på att neopren är lite jävligare att sy i än vanligt tyg.

Någon som har något annat tips annars om var man kan finna ett neoprenkapell till måtten 63x47 cm?

Ha de

Tahe greenlands neoprenkapell är kassa! Har testat det lilla kappellet som sitter löst runt sargen och har inte en riktig tub runt magen, vilket gör att det läcker in vatten där. Kan tänkas funka med en jacka/torrdräkt som har en dubbelmidja. Själva kapellet påminner mest om grönländarnas sommarkapell (Akuilisaq) som inte heller är helt tätt. Se www.greenlandpaddle.com så ser du en bra beskrivning.

Kolla på Snapdragon, de gör mycket bra kapell som finns i hel del storlekar. Säljs i Sverige av bl a Kajaksaker, MestUte och Escape. Reeds kapell kan du köpa från ett kajakcenter i Göteborg, kommer inte ihåg vilket. Kolla i forumet. Då är det fraktfritt! Tunnar kapell som också sitter tajt och är täta.

Symaskin

Jag gick en dykkurs för en bra tag sedan och då fick jag svar på frågan om att sy i neopren.

det finns 2 alternativ

1. Sy förhand med specialstygn och täta med liquisol. Bra om du ska laga.

2 Skaffa en svindyr specialmaskin som bara kan sy i neopren. Bra om du ska tillverka stora upplagor

Bäst är att köpa ett kapell. Både Reed och Snapp Dragon gör bra kapell i många storlekar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg