Neopremkapell- Röda utslag

Hej alla kanotister med neopremkapell!
Jag har övergått till ett sådant, toppen! Tyvärr, så får jag "röda utslag runt midjan" av neopremet. Varför just av neopremkapellet, eftersom jag inte får det av ex.vis våtdräkten i samma material. Någom som känner ingen symtomen och har tips mot denna åkomma?
Undrar
Inge Bäckström

Det är troligtvis så att du svettas och bakterier frodas i kapellet. Fotbollsspelare kan få det beskrivna problemet av benskydd.

Försök att tvätta kapellet för att bli av med bakteriehärden. Om du vet med dig att du har svettats under en tur, skölj av kapellet och häng upp det på tork.
Använd sedan bara kapellet när du behöver ett riktigt tätt kapell eller när det är kallt. Under högsommaren är ett vanligt galon/nylon-kapell att föredra då de torkar snabbare och är inte lika varma.

En våtdräkt sköljs oftast av från båda sidorna och bakteriegodiset försvinner. Därmed är en våtdräkt inte lika attraktiv för bakterier.

/// Erik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg