Nemo Gogo

Hej!

Jag skriver inte ofta inlägg här på utsidan, men däremot brukar jag läsa desto mer :)
Tycker att det är intressant det här med lättpackning, trots att jag inte har så mycket erfarenheter av vandring. Gick alldeles nyligen hela Roslagsleden, startvikten var 21,5 kg (!) så det var lite för mycket, speciellt så här mitt i sommarvärmen.

Tänkte bara tipsa om ett intressant tält/bivacklösning, har inte testat själv men det kanske är värt att göra det:

http://www.spadout.com/p/nemo-gogo/

Finns en liten demofilm ned till vänster också. Luft används istället för traditionella tältbågar i metall/fiber!

Jag tror inte luftkanalerna är någon viktbesparing alls jämfört med de lättare bågarna, f.f.a. kolfiber då. Men lösningen har andra fördelar. T.ex. ingen risk att bågar bryts av i hård vind. luftkanalerna lär bara böja sig och studsa tillbaka. Och att laga en luftkanalpunktering med en cykelpunka-lapp lär vara enklare än att fixa bågar som fallerat. Tycker att GoGo ser väldigt klaustrofobiskt ut, i princip en bivy bag med lite extra huvudutrymme. 2-manna modellen med luftkanaler, Morpho är intressant. Man kan väl avvakta något eller några år så att ev. barnsjukdomar är fixade , sen kanske. Men helst en helt självstagande kupoltältsvariant då. De hade en sån variant men den ersattes tydligen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg