Nelo Viper 51

Etter årets Kanotmaraton+ har jeg blitt interessert i raskere (snabbare) kajaker enn min 6 meter laaaange havkajak. Har sett på ny kajak fra Nelo (Viper 51). Finnes denne i Sverige? Pris i Norge mellom 17000,- og 32000 NOK. I Danmark er prisen for samme kajak mellom 12500,- og 25000 DKK.

Er Struer Tracer i glasfiber et bra valg som förste motionskajak? Er 14000,- et bra pris for en 2005 modell med paddel og maratonkapell?

Det har nog sålts två Tracer i betyligt dyrare material, i som jag tror utmärkt skick, för ca 14 000 tidigare denna sommar.

Vajda Civetcut

Ta en titt på Vajda Civetcut, vi har i sommar köpt in två stycken till klubben och de är mycket populära bland sportiga havskajakpaddlare som vill paddla lite fortare.

Kostar ca 11-12 000 kronor.

Har du vägarna förbi..

Växjö så är du välkommen hit.
Annars är det nog lättast att maila Martin Svensson på extak@telia.com. Det är han som plockar hem dem till Sverige.

/Jonas

http://www.bootshaus.biz/ (i Mölndal) har Nelo Viper 51. Provade denna modell vid sjöhistoriska i lördags. Mycket trevlig bekantskap. Stadigare än en Tracer (trots racingsits som standard i Vipern). Tracern är lite kvickare men Vipern verkar mycket trevligare i sjö..går säkert mycket torrare och stäven dök inte i båtsvallen som Tracern skulle gjort.

/ola

Det är stor skillnad.

Är lycklig ägare av en Viper 51 sedan en vecka. Hade razor tidigare.
Inredningen är i stort sett samma som på Nelos racingkajaker och av mycket god kvalitet. Justerbarhet och användarvänlighet är satt i främsta rummet.
Skrovet har också en lite annan form där man skurit bort lite volym runt sittbrunnen vilket kanske ger lite mindre våt yta. Man ser klar skillnad i alla fall.
Sammanfogningen mellan däck och skrov är mycket bättre nu.
Enda anledningen att sälja denna kajak är att kulören ej är mitt förstaval den jag fick lagt mina giriga fingrar på är mörkblå. Och jag gillar verkligen den klarlackade i kol.

Köp en hos Christian på bootshaus i Mölndal nu och ha en trevlig träningspartner i vinter., så ses vi på Rönne å rännet fulltränade ivår.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg