Nedför Turistvägen

Mellan var och var?

Det är väl den som Vätternrundan använder sig av. Hur som helst så är det en del backar men leden går då och då ned till nära Vätterns yta så det spelar inte så stor roll ur backsynpunkt. Men av utsiktsskäl så tycker jag att det är naturligare att man cyklar söderut så att man ligger närmast strandkanten.

Thure

Re: Mellan var och var?

thureb; sa:
Det är väl den som Vätternrundan använder sig av. Hur som helst så är det en del backar men leden går då och då ned till nära Vätterns yta så det spelar inte så stor roll ur backsynpunkt. Men av utsiktsskäl så tycker jag att det är naturligare att man cyklar söderut så att man ligger närmast strandkanten.

Thure

Den går väl ungefär mellan Ödeshög och Gränna om jag minns rätt,åkte den med bil för några år sedan,men minns inte riktigt hur det var.Tänkte slå en åtta runt båda sjöarna och funderar på om man ska börja eller avsluta med den.Det jag minns var att det verkade slutta mer söderut,och visst har du rätt,ur utsiktssynpunkt är söderut den rätta vägen.

peter

Jag upplever det som mest nedför från Ödeshög till Gränna. Man kan köra gamla vägen mellan Gränna och Huskvarna också, vet inte om det är Turistvägen men VR går där. Det är en backe från Gränna upp mot Ölmstad och sedan kommer Kaxholmsbacken. En annan backe är den från Uppgränna mot Duvebo, ingick förr i Ödeshögstrampen. Vägen mellan Örserum-Kleryd-Bunn-Ölmstad är vacker också. Alla namn hittade jag på vägkartan. Alla nämnda vägar har asfalt.

Nuvarande sträckningar Ödeshögstrampen (backen vid Adellöv är go :) ): http://web.telia.com/~u14402379/lo4.html
Ett annat lopp i de trakterna med goa backar är Sommen Runt, info kommer här snart: http://hem.passagen.se/solt/ Där finns mer krävande backar än Ödehögstrampen och VR tycker jag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg