Neasketvaggi

Hej igen!
Det finns faktiskt stig, och framför allt vid raktasjaure och österut en bit är den ganska tydlig. Det finns också rösen hela vägen från sitas-huke-leden, så att du kan följa "stigen" även över stenigare partier.
Denna "stig/färdväg" jag pratar om går just på norra sidan av raktasjokken från (i väster) just norr om bron och följer sedan prickarna på kartan längs norra sidan raktasjauri och vidare.

porsi; sa:
Hej,igen!
Har ni några tips att ge oss när det gäller orienteringen,i första delen av Neasketvaggivägen,fram till sjön 958?
Berätta hur där ser ut!
Någon trampad stig finns väl aldrig?
Är det bäst att hålla norra sidan av Raktasjokha fram till Raktasjavri?
Om man alltså följer den Jokken borde man inte gå fel.På kartan ser det ut att gå ,men i verkligheten?
Mvh Veronika
Från leden direkt efter bron över Raktasjohka följer du jokkens norra sida. Fortsätt längs norra stranden av Raktasjavri. Följ bäcken som rinner från öster mot sjö 958. Passera 958 på södra stranden. De följande två sjöarna passeras på norra stranden. Därefter ser du nedfarten till Näsketvagge. Det finns små sporadiska rösen hela vägen som jag beskrivit. Det är lättgånget, inga 'vad' och fin natur med många tältplatser. I Näsketvagge kan man väl inte gå fel?! Där finns inte många rösen heller.

/Janne

porsi; sa:
Hej,igen!
Har ni några tips att ge oss när det gäller orienteringen,i första delen av Neasketvaggivägen,fram till sjön 958?
Berätta hur där ser ut!
Någon trampad stig finns väl aldrig?
Är det bäst att hålla norra sidan av Raktasjokha fram till Raktasjavri?
Om man alltså följer den Jokken borde man inte gå fel.På kartan ser det ut att gå ,men i verkligheten?
Mvh Veronika

Inga problem! Man går på norra stranden av de där sjöarna. Stig finns åtminstone bitvis. Men som vanligt kan renstigar förvilla. Något större problem att hitta, kan jag inte föreställa mig att det är. Man följer ju en dalgång och sedan ser man nordvästflanken på Unna Ruskkas. Vägen känns naturlig.

//Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg