Den GPS jag använder mest i bilen just nu har en skärm på 73 * 56 mm. Den är rimligt stor. Fast inte om den satt på telefonen. Då vore den alldeles för stor. Jag misstänker starkt att det sätt jag använder min GPS på, i bilen, skiljer sig från en del andras, exempelvis Bengts. Jag har konstaterat samma sak i jämförelse med en del inbitna motorcykelåkare, som heller inte såg saken på samma sätt som jag gör.
Jag vill inte köra på en baskarta och behöva ha kartboken för att faktiskt hitta vägen, när jag har en GPS med mig!
Min telefon har en bra skärm, som är 32 * 43 mm stor. Det är ett frimärke av större modell. Min 60 CSx är åtminstone 37 * 56 mm, men den är på tok för liten, den också. När man ska navigera. I fickan är telefonen lagom stor. Större vill jag inte ha.
De Garmin jag använder nu i bilen kan man byta baskarta på efter behag. Det finns utrymme för att ha hela världen inlagd samtidigt, om man så vill, så det har jag. Fast inte att köra bil efter, utan om jag lite kvickt vill skaffa mig en uppfattning om var en viss stad ligger, exempelvis. Eller om jag vill se ungefär var jag är när jag flyger. Det är klart inte lätt för Bengt att veta detta, då han inte använt någon nyare Garmin. Fast hade du inte en iQue en gång, eller kollade du bara hur den fungerade? Redan där kunde man byta baskartan, eller lägga in hela världen, själv.
Minneskapaciteten är ju nu tillräcklig i en riktig GPS, som både har ordentlig intern flashdrive och plats för SD-kort, vilket alltså innebär upp mot 8 GB, för att man ska kunna ha kartor över snart sagt hela klotet instoppade innan man åker iväg. Inget problem med bristfällig täckning för mobilen, med därtill följande utebliven nedladdning av kartor.
Det jag försöker framföra är att jag inte bara följer min GPS någonstans, jag vill även kunna se vart jag ska ta vägen. Finns det ingen adress att söka på måste jag ha en rimligt stor kartbild att leta upp destinationen på. Med en för liten skärm är det omöjligt att både ha detaljer och överblick samtidigt. Ska man bara åka från O'Hare till Bloomington spelar det ingen roll. Dit hittar jag ändå. Har man, som du säger, memorerat några vägnummer behöver man ingen GPS alls. Problemet uppstår om man vill vimsa iväg från den tänkta rutten. Då behövs det en vettig karta i navigatorn, annars har man ingen nytta av den alls. Man kan bara se var de stora vägarna är, ungefär, men inte hur man ska komma dit.
Jodå, jag har sett telefonnavigering i verkligheten också. Senast för några dagar sedan, fram och tillbaka till Hamburg. Vi hade med en sådan också. För den sortens söndagsnavigerande som Bengt beskriver fungerar det bra, men när kraven, och i Tyskland även farten, ökar, då passar telefonen bättre till det den är bra på: Att prata i.
Det kommer säkert en uppsjö med telefoner med navigationsstöd. Det finns ingen anledning att stoppa det heller. Det passar säkert någon, utöver Bengt, alltså. I brist på annat kan den passa till alla, för den delen. Även jag slår i en spik med en trätoffel, om jag inte har någon hammare. Men finns det en hammare ska ingen tro att jag använder tofflan heller.
Tillverkarna kommer naturligtvis även att förbättra programvaran för navigation i telefonerna. Men grundproblemet kvarstår. Ska skärmen vara vettig i storlek på en smartphone blir den bums en stupidphone, så snart man ska bära den med sig. Resultatet blir att man får ha mer än en telefon. En att bära och prata i, en annan som navigator i bilen. Vad är det då för mening? Bättre att ha telefonen att bära och prata i, och en riktig navigator i bilen, en som inte äter trafikkostnader och är nätberoende bara för att få tag i rätt karta.
Jag håller med Leif. Jag använder den navigator som passar bäst till det jag ska göra just nu. Forerunner är mycket bättre än Zumo när man är ute och springer, men inte försöker jag köra bil efter Forerunnern. Går jag i skogen är 60 CSx överlägsen båda. iQue använde jag mycket tidigare till bilnavigering, men nu fungerar den mest som almanacka. Mycket bra skärm till det. Ibland kör jag med både iQue och Zumo i bilen, faktiskt. Då blir den kombinerade skärmstorleken tillräcklig för att iQuen ska kunna visa en översiktskarta och Zumon den omedelbara navigeringshjälpen. Riktigt bra kombination.
iQuens skärm är 56 * 82 mm, förresten.
Zumon fungerar annars utmärkt både i bil och på två hjul.
Anders