Naturvisum

Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag i morse fick läsa i tidningen att en partiledare vid namn Helena Dådring under sametingets 59:e plenium tyckte att ett naturvisum skulle innehas för att få rätt att vistas i naturen, gå i fjällen ,paddla eller åka hundspann. Vidare har hon uttalat att allemansrätten är en unik rättighet som vi måste vara rädda om, att inte störa eller förstöra, den grundregeln sitter i ryggraden.
Att användningen av terrängfordon ökar och att slitaget på naturen måste stoppas.( Vilka gör det?)
En annan person Josefina Skerk, ordförande för ungdomsrådet / Jakt & Fiskesamerna talade om enighet och inte splittring som det varit mycket av i sametinget, hon säger -Resultatet av statens politik är att vi/samerna har en osynlig gräns oss samer emellan och även bland samer som politiker i Sametinget. sen läser jag....Vilken svensk skulle tolerera att grannen kom in och plockade äpplen från ditt träd medan ägaren bara såg på. Men har inte? Denna sed att man inte "plockar äpplen från grannens träd" är väl något samerna haft som sed sedan urminnes tider och inget nytt! På sista sidan i tidningen läser jag...Samelandsresor- Vi kör Arctic Cat2012.
Jag vet inte men skulle jag vara "en utlänning" och ej behörig att vistas i vår vackra fjällnatur, att jag förstör? äter och tar allt jag kommer över?.. Nej tack till detta förslag för privatpersoner, men däremot kunde företagare som nyttjar skog,vatten,fjäll gott betala en slant till...????

Tillägg

Vill tillägga att det sades. -Alla svenska medborgare ska kunna nyttja allemansrätten men det är inte mer än rätt att turisterna betalar för att vara i vår natur. -Ge dem naturvisum som de kan köpa hos turistföreningen som ger dem rätt att vara i naturen. Jag tror inte de är sant de jag läser...

Tja den utvecklingen kommer, på många stälen utomlands är det ju inte bara bokning utan även pass för att nyttja.
Världen förändras och det är klart att den som kan slå mynt av något skall få göra det i nyliberalismens namn. Nämnde inte förslagställare sitt eget barn som lämplig ny GD?

Det gäller att se upp för det här är inte första försöket men kanske lite för mycket bevakning på stället. Pass upp!

Om de vill ha ett eget land med egna regler tycker jag att de kan få det. Med egen statsbudget också förstås.

Se (den havererande) tråden om Allemansrätten. Det är ju uppenbart att en kommersialliserad allemansrätt kommer att leda till all friluftsaktivitet kommer att avgiftsbeläggas. Steget från spåravgifter för skidspår till spåravgifter för att vandra på stigar är inte långt.

Knappast troligt att det skulle komma en avgift på allemansrätten. I ren protest skulle i princip alla skita fullständigt i denna avgift.
Jobba istället på information och folkbildning.

Jag tycker dessutom att man är ute på hal is om man som same uttrycker sig som ovan.

Filipstad, Hällefors och Karlskoga kommun har infört ett naturkort för Svartälven i samarbete med kanotuthyrarna och Region Örebro.

Kortet kostar 20 kronor per dygn och person och ska finansiera underhåll av iläggnings- och upptagningsplatser med mera. De etablerade företagen i området, som hyr ut farkoster av olika slag, kommer att räkna upp sina priser med denna kostnad. Övriga företag och privatpersoner, som gästar vårt område, kan köpa naturkortet hos de lokala turistbyråerna och de etablerade uthyrarna i området

http://www.vf.se/nyheter/filipstad/naturkort-infort-kanoting-i-svartalven
http://www.filipstad.se/nyheterstar...agskanalen.5.319c5d1c135d98d5df180003617.html

Man lovar att det bara är början, meningen är att hela vattensystemet skall omfattas av Naturkortet

Friluftskort eller motsvarande finns redan i Dalslands kanal. Avgiften är till för att finansiera skötseln av toaletter, vindskydd mm. som byggts upp på ganska många rastställen utmed kanalen.

Bra idé

Jag tycker det med ett turistvisum för naturen låter som en bra idé i grunden.
Vi medborgare betalar för delar av naturvården genom skattsedeln. Förhöjs slitaget måste kanske naturvårdsinsatser och upprustning av leder och infrastruktur kring de mest besökta naturmålen öka och då bör ju rimligtvis även utländska gäster solidariskt betala för sig. Inte konstigare än att man betalar vägtullar på andra håll i världen.

Dock ser jag ju svårigheten att kontrollera att detta efterföljs. Ska polisen smyga runt i skogen och på fjället och kontrollera frilufsare på pass och naturvisum? Lagar som inte kan upprätthållas ska man passa sig för att stifta.

Man bör nog boka svamp- och bärkort i tid, om markägarna säljer en begränsat antal kort. Det är dock oklart om olika markägare kommer att samarbeta, så att man inte behöver köpa olika kort för varje markägare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg