Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Hmm. Jag är rejält engagerad i mitt jobb (inte i skolans värld) men om jag blev tillsagd att jobba gratis en natt skulle jag be chefen fara och flyga. Gillar du gratis övertid?
Har du själv ett arbete där du skulle tycka att en natts övertidsarbete utan ersättning skulle kännas lockande? Eller att det skulle räcka med att det "skapar bättre stämning" om du gjorde det?
Jag hade själv tidigare ett jobb där man åkte på akademiska konferenser, vidareutbildningar eller seminarier på andra orter med jämna mellanrum. Jag har inget minne av att jag eller någon annan ens diskuterade övertidsersättning för kvällar eller nätter.

Kan du utveckla det?
Jag har varit på en del konferenser och utbildningar med övernattning. Utan extra ersättning, men med lön under ordinarie arbetstid. Betald resa. Ofta är det hyfsat givande, ibland ett nödvändigt ont, någon gång en riktig ögonöppnare. Sällan särskilt ansträngande. Ofta ingår middag och ett civiliserat eller ibland till och med bra boende. Enstaka gånger spabesök. Om man är trött när man kommer hem är det ens eget fel.
Jag har (inte som lärare utan som frivillig förälder eller frivillig tränare eller någon gång när det behövts nån sjukvårdare) varit på tältövernattningar, fotbollscuper, skolresor, träningsläger, o.s.v. Sovit i tält, på golv i gympasalar, källare, i gamla militärvåningssängar. Betalt resan själv. Ibland tagit ledigt från jobbet dagen innan och efter. Varit vaken halva natten med någon som är ledsen eller sjuk eller någon gång stökig. Ringt hem till föräldrar. Letat filt till den som glömt sovsäck. Inte varje gång, men ofta är det livat och glatt till inpå småtimmarna. Maten är sönderkokt spaghetti på papptallrik. När man kommer hem är man helt slut. Sen gör man om det igen för att det är förbaskat roligt. Troligen är man dum i huvudet.
Äpplen och päron.

Jag har varit på en del konferenser och utbildningar med övernattning. Utan extra ersättning, men med lön under ordinarie arbetstid. Betald resa. Ofta är det hyfsat givande, ibland ett nödvändigt ont, någon gång en riktig ögonöppnare. Sällan särskilt ansträngande. Ofta ingår middag och ett civiliserat eller ibland till och med bra boende. Enstaka gånger spabesök. Om man är trött när man kommer hem är det ens eget fel.
Jag har (inte som lärare utan som frivillig förälder eller frivillig tränare eller någon gång när det behövts nån sjukvårdare) varit på tältövernattningar, fotbollscuper, skolresor, träningsläger, o.s.v. Sovit i tält, på golv i gympasalar, källare, i gamla militärvåningssängar. Betalt resan själv. Ibland tagit ledigt från jobbet dagen innan och efter. Varit vaken halva natten med någon som är ledsen eller sjuk eller någon gång stökig. Ringt hem till föräldrar. Letat filt till den som glömt sovsäck. Inte varje gång, men ofta är det livat och glatt till inpå småtimmarna. Maten är sönderkokt spaghetti på papptallrik. När man kommer hem är man helt slut. Sen gör man om det igen för att det är förbaskat roligt. Troligen är man dum i huvudet.
Äpplen och päron.
Jag förstår fortfarande inte vad som är äpplen och vad som är päron. Jag har som sagt, precis som du, varit på konferenser med betald normalarbetstid, betald resa, ibland urtråkiga föredrag, trista människor, blek hotellmat. Jag vet inte varför det skulle vara äpplen och varför att åka på tältläger på betald normalarbetstid, betald resa och mat med en massa barn skulle vara päron. Jag skulle i så fall hellre dela upp det i tråkigt och roligt. Och det handlar väl om tycke och smak? Vissa älskar att bo på hotell och käka på restaurang. Jag hatar det och skulle välja tält och havregrynsgröt varje gång.

Jag förstår fortfarande inte vad som är äpplen och vad som är päron. Jag har som sagt, precis som du, varit på konferenser med betald normalarbetstid, betald resa, ibland urtråkiga föredrag, trista människor, blek hotellmat. Jag vet inte varför det skulle vara äpplen och varför att åka på tältläger på betald normalarbetstid, betald resa och mat med en massa barn skulle vara päron. Jag skulle i så fall hellre dela upp det i tråkigt och roligt. Och det handlar väl om tycke och smak? Vissa älskar att bo på hotell och käka på restaurang. Jag hatar det och skulle välja tält och havregrynsgröt varje gång.
Ja, men på Utsidan är väl en oproportionerligt stor andel av läsarna såna konstiga typer som gärna skulle tälta hellre än gå på spa? Vi är nog inte ett "normalt" urval? Vi har haft tur, våra barn har fått t.o.m vintertälta p.g.a en entusiastisk lärare och fritidspedagog som drev detta.
Diskussionen har ju landat i att tältning/friluftsliv skulle göras till en del av läroplanen, och i så fall en del i arbetsbeskrivningen för lärare. Jämför med att lägga till (insert random activity) i arbetsbeskrivningen för någon annan valfri yrkesgrupp.

En lärare som jobbar övertid en natt får kompensationsledigt beräknad efter samma regler som andra yrkesgrupper. Det är inget "ge och ta" eller någon tyst överenskommelse om godtycklig kompensation. Läraryrket är inget kall!

Att jobba betyder att ta ansvar för barnen hela natten och vara beredd att rycka in om något händer.

På konferens är man ledig under nätterna och fri att göra vad man vill, bo var man vill och äta var man vill. Vill man inte bo på hotellet och äta på restaurangen som arbetsgivaren bjuder på så kan man åka hem eller någon annanstans.

Skillnaden är att på konferenser är du inte formellt i tjänst utanför normal arbetstid.
Om skolan ordnar ett tältläger så behöver personal vara i tjänst under hela lägret. Dvs lärarens roll är inte konferensdeltagarens (lyssna på halvtrista föredrag, lösa in sina två drinkbiljetter i baren, fylleflirta med ekomomiassistenten) utan hotellpersonalens (torka spyorna på toaletten, försöka få säljchefen att förstå att hotellet har andra gäster, hindra överförfriskade gäster från att nattbada i poolen och schasa ut alla från baren som stängde för en timme sedan)

Men visst. Det vore kul och trevligt med mer naturupplevelser i skolan. Kruxet är bara att läroplanen är överbelamrad i förhållande till skolornas verkliga resurser och förmågot redan idag.
Lägger du till ett obligatoriskt moment i läroplanen så blir andra moment lidande.

Bättre vore (imho) om de frivilliga organisationer som redan idag försöker lära ut kul och ansvarsfullt friluftsliv till barn och ungdomar kunde bli bättre på att nå de grupper som behöver det bäst.
Jag misstänker starkt att de barn som deltar i scoutkårers och friluftsfrämjaraktiviteter är de vars föräldrar redan har liknande intressen. Inte de som verkligen behöver hjälp att hitta ut.

Eftersom det finnas de som kan tänka sig jobba gratis är det fritt att utbilda sig till ledare och erbjuda aktiviteter till skolbarn. Antingen inom skolans värld, efter skolan via fritids eller på generell fritid. Det behöver inte vara så mycket utan bara fem till tio timmar i veckan inklusive planering. En kort utbildningsperiod på 10 till 15 veckor för att ge en introduktion och möjligen komma fram till en övernattning.
Ni måste vara minst tre personer för en vanlig skolklass så kolla med eventuell partner och vandringskompisar mm.
Kör

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 192
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg