Naturresarvat

Tjenare, kan någon förklara hur det funkar med naturresarvat eller peka på en sida med information om det, frågan är nog ganska enkel egentligen, får man klättra alls där ? förmodligen inte tänker jag, men man vet ju aldrig, det jag tänkter på är om man får lov te.x att klättra vid Dalby brottet om man bara toppsäkrar och inte änvänder kilar och sånt...

/undrande nybörjare ;=)

mitt tips är nog att inte klättra alltför mycket vid stenbrottet... det finns sjukt många lösa stenar som ramlar bara man petar på klippan... undrar också om rolighetsfaktorn verkligen gör att det är värt det... soffabacken ligger väl relativt nära... testa den istället... mitt tips...

Bostream; sa:
mitt tips är nog att inte klättra alltför mycket vid stenbrottet... det finns sjukt många lösa stenar som ramlar bara man petar på klippan... undrar också om rolighetsfaktorn verkligen gör att det är värt det... soffabacken ligger väl relativt nära... testa den istället... mitt tips...

ahh, okej, tackar för tipset ;=)

vart finns soffabacken då ? har inte hört talas om det innan..

tittade in på sidan, man blir ju sugen direkt på att sticka iväg nu när det är så fint väder och allt ;=)

finns det möjlighet att toppsäkra från början på soffbacken ? eller det blir till att leda hela vägen upp första gången, och hur mycket utrustning behöver man ha med sig isåfall, det enda jag/vi har just nu är sele/skor samt ett par karbiner och en atc, planerar att införskaffa lite utrustning i veckan, men hur mycket man skall man ha för te.x att klätta på soffabacken, det hade ju varit perfekt om man kan toppsäkra från start så man kan inhandla alla kilar och sånt lite 'pöompö'

jag har aldrig varit där men jag antar att man kan komma upp till toppankaret "den andra vägen" också... i sånt fall behöver ni inget mer än det nödvändigaste men annars står det ju i förarn hur många bultar och sånt det finns... planera efter det...

I pricip allt är bultat i Soffabacken. För att sätta topprep får ni nof fira från ett träd till ankaret...
Lite firningskunskap och två rep + några slingor och 10-12 expresslingor borde ni klara er. Glöm inte hjälmen!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg