naturjuridik-tältning

fick en fråga från en kompis som jag inte kunde svara på och hoppas därför att någon juridikkunnig kanske har svar;

I naturreservat m.m. finns ofta förbud mot att tälta, antingen totalt tältförbud eller förbud att tälta mer en ett antal nätter. Frågan är då - vad är tältning i juridisk mening? Var går gränsdragningen mellan tältning och icke-tältning?

Hur bedöms exempelvis sovsäcksöverdrag, övernattning under bar himmel, övernattning under gran m.m.

Är det någon som har koll på detta? Jag har själv inte reflekterat över detta förrän nu...

Fler frågetecken

I många naturreservat går vandringleder med övenattningsplatser på. Hur nära dem måste man vara för att få övernatta?
Som bekannt till en markägare till ett naturvådsområde har det visat sig att än värre groder i lagstiftningen finns............

Inte glasklart

Det här är en knivig frågeställning.

Jag tror spontant att det rent generellt är OK att övernatta med sovsäcksöverdrag, under bar himmel nån enstaka natt om man inte sprider ut alla sina pinaler alltför mycket eller "gör läger". Detta gäller nog för de flesta reservat med tältförbudsföreskriften.

Men alla naturreservat har olika föreskrifter och olika syften. Vissa reservat med huvudsyfte att värna fågellivet kan ha tältförbudföreskriften som ett sätt att minska störning på fågelfaunan. I dessa bör man nog undvika att övernatta.

I slutändan bedöms nog detta från fall till fall.

Staffan

Förbud och reservat

Frågan återstår hur många meter från anlagd övernattningsplats kan man övernatta på inom naturvårdsområde?
Fågelskyddsområden är en helt annan fråga, de flesta har tillträdes eller landgångsförbund och då är det solklart....
Men får man övernatta inom naturvårdsområden utan tält? Om man får vistas där efter mörkrets inbrott så borde man väl få vila lite diskret också eller........

Som Staffan påpekade är sånt där inget som är speciellt fastslaget i lagar och förordningar, du kan tex inte hitta något meter-antal i lagtexten.

Det är ju också så att det inte är själva tältet i sig som skulle kunna skada naturvärdena, utan den störning och det slitage som campandet och camparna medför. Och det skulle ju kunna vara lika stort (eller lika obetydligt !) oavsett om personen ligger direkt på marken i stället för i tält.

Jag skulle nog tro att du knappast får polisen efter dig om du spenderar en natt i ett reservat och städar ordentligt efter dig, oavsett hur du väljer att bo - förutsatt som sagt att det inte finns någon uppenbar anledning (tex fågelskydd) till att det är olämpligt.

Go tur!
/Per Folkesson

fler funderingar

Jag tycker vi/ni har klargjort "pudelns kärna" ganska bra, utan att komma svaret närmare, dvs är innebörden av "tältning" användandet av tält för övernattning eller övernattningen i sig. Jag lutar själv tveksamt åt att begreppet "tältning" i lydelsen "Det är förbjudet att inom detta natureservat tälta på samma plats i mer än två dygn" - faktiskt avser tältning så som användande av tält och inte övernattning.

Vad grudar jag då detta argument på (som jag själv är väldigt osäker på, bör noteras)? Jo, dels att om den som skrev lagtexten/texten i reservatsbestämmelserna bör ha avsett just tältning och inte övernattning, annars hade man ju kunnat skriva "övernattning är förbjuden"... lagtexter skrivs ju ofta inte i en hast utan en hel del tankemöda brukar ligga bakom. (i vissa områden är väl bestämmelserna "övernattning förbjuden utom på angiven plats" eller har jag fel?)

Sedan kan man kanske anta att själva syftet med att förbjuda tältning inte i huvudsak är att förbjuda "våran" typ av tältning (små tält, miljömedvetna brukare som visar stor hänsyn, kortare vistelse) utan kanske snarare förbud mot "campingtältning" (stora tält, biltransport, längre stadigvarande vistelse a la campingplats).

Vad tror ni om detta tankesätt, rätt eller fel?

Allemansrätten - tältning mm

Vet inte om nednstående förvirrar eller inte (Jag är inte jurist, enbart lantmätare...) men Bertil Bengtsson har författat ett litet häfte om allemansrätten som är tämligen läsvärt och även har viss relevans på diskussioner om tältning i naturreservat mm.

Enligt BB (som jag uppfattar honom) så skall man se allemansrätten som en rekommendation - inte som en lagbok vilken säger att x får du gör, men inte y. Det är ju en sedvanerätt och inte en lag!
(Tex är tältning ok, så länge man inte åstadkommer skador som blir ersättningspliktiga enligt brottsbalkens regler om skadestånd - 2 dygn är en bra tidsrymd för att undvika att skador uppstår, men enligt BB finns det platser som mn inte bör tälta på alls pg av risk för störningar och skador på mark och intilligande fastigheter).

Nedan mina reflektioner och egen tillämpning (jag har funderat en del - Tyresta ligger nära...)

Nu finns det männskor (Identifieras oftast genom stativtält och ölburkar "en mass") som orsakar ersättningsbara skador oavsett vad de gör eller tältar så för att sprida ut och begränsa skadorna så är det lämpligt att hålla dessa kort (max 2 dygn - och hoppas på det bästa...).

För att göra koppling till naturreservat (och min tillämpning av reservatsbestämmelser ed) :
Riskerar jag att generera en skada om jag övernattar i reservatet - så gör jag inte det.
Om jag däremot bedömmer att en natt under tältduk, pressenning eller vindskydd endast lämnar det av Baden Powell rekommenderade - "ett tack och ingenting" - så är det min bedömning att det är OK. Det är dock värt att notera att ett av "Svensson" obefogat tältningsförbud kan ha en miljömässig (icke officiellt dokumenterad) orsak varför detaljkunskaper om området är på sin plats om man väljer att "överpröva" ett tältningsförbud.

Men som skivits (underförstått i vissa tidigare insändare) blir det en skada och det blir åtal - då är det domstolen som avgör och det kan bli en mycket intressant process ;-).

Med andra ord - använd det sunda förnuftet och var rädd om den natur vi har oavsett om det rör sig om naturreservat eller annan mark (och vatten)..

Vänligen/Dag

PS
Som efter en paddling idag runt Järflotta funderar på om båtfolket är sponsrade av lilla Edet - jag kan inte begripa hur man kan sprida ut dasspapper i mängder på vissa skärgårdsöar. Nedskräpning är förbjudet enligt lag! Nästa nödvändiga komplettering av Allemnsrätten borde vara - ta med använt dasspapper hem!
DS

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg