natttemperaturer i juli runt Abisko...

Undrar var det brukar vara för temperaturer där runt Abisko, Riksgränsen ner mot Unna-Allagas under nätterna i slutet på juli?

Det genomsnittliga värdet: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21654&l=sv
Infallandet av första höstfrost: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21704&l=sv

Av detta förstår man att i genomsnitt är det +5-7 grader om natten men att det föreligger risk för nattfrost, då det genomsnittliga datumet för första höstfrost i Kebnekaisefjällen är 1:a Augusti.

Det är ändå ingen kan bra ide att ligga och svettas i några vintersovsäckar, jag har med sommarsovsäck aldrig fryst i ett torrt tält .

Det genomsnittliga värdet: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21654&l=sv
Infallandet av första höstfrost: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21704&l=sv

Av detta förstår man att i genomsnitt är det +5-7 grader om natten men att det föreligger risk för nattfrost, då det genomsnittliga datumet för första höstfrost i Kebnekaisefjällen är 1:a Augusti.

Det är ändå ingen kan bra ide att ligga och svettas i några vintersovsäckar, jag har med sommarsovsäck aldrig fryst i ett torrt tält .

Du slår huvudet på spiken, behöver jag ny säck?
Den jag har nu klarar nollan, har legat ute i ca -5-7 då frös jag, men då låg jag utan förstärkningskläder i säcken...
Kanske inte behöver en ny säck i år!

Din fråga är svår att svara på. Har du legat ute då det har varit 0 grader ? Du kanske fryser även då i din säck., om inte, så kanske du klarar dig med din nuvarande säck.
Det är sällan det är så kallt att det kryper ner under 0, men det händer.

Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken. Du kommer förmodligen att få klarhet i detta, då säkert någon kommer att kommentera mitt påstående.

Jag har själv en Caravan Arctic årsmodell 70 någonting. I bland har jag fått svettas ordentligt, men jag har aldrig fryst. Gillar inte alls att frysa då JAG skall sova....;-) Om du är som jag, skulle jag nog rekommendera dig att köpa en ny säck trots allt.

Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken.

Man skall undvika för mycket kläder i sovsäcken men ett underställ och ett par strumpor är snarare bara att föredra eftersom det skyddar sovsäcken.
Men det är inte alla som föredrar det, inklusive mig själv.
//Peter

avslutad210712

Gäst
Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken. Du kommer förmodligen att få klarhet i detta, då säkert någon kommer att kommentera mitt påstående.

Nu är jag ingen expert men det känns väldigt bakvänt att man skall värma upp sovsäcken med kroppsvärmen för att få en vamare säck. Ju mer isolering som finns mellan kroppen och ytterluften desto bättre isolering, dvs varmare säck, borde det bli i mina ögon. Självklart med reservationen att man inte skall klä på sig så mycket att säcken blir för liten.

Nu är jag ingen expert men det känns väldigt bakvänt att man skall värma upp sovsäcken med kroppsvärmen för att få en vamare säck.

Nja, kroppvärmen är väl den värmekälla man normalt sett har att tillgå. Sovsäcken värmer inte, den isolerar.

Själv tycker jag det ofta är ett större problem med att jag svettas än att jag fryser. Föredrar att ha en säck som är åt det något svalare hållet (har en Marmot Atom för sommarbruk). Några nätter har jag vaknat och frusit, det har oftast varit på grund av att jag kurat ihop mig och pressat ihop isoleringen över knäna som då blivit kalla. Jag resonerar som så att om det blir alltför kallt så kan jag alltid hjälpa kroppsvärmen på traven med en varmvattenflaska.

Du slår huvudet på spiken, behöver jag ny säck?
Den jag har nu klarar nollan, har legat ute i ca -5-7 då frös jag, men då låg jag utan förstärkningskläder i säcken...
Kanske inte behöver en ny säck i år!
Tycker nog inte du behöver en ny sovsäck, satsa på ett underställ om det kniper. Om du däremot vill köpa ny sovsäck för att det ska bli bekvämare, lättare osv så står det dig fritt :) , men något måste är det säkerligen inte.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Myggläget Grövelsjöfjällen nu i juli? Fjällvandring 4
Jonity Ammarfjället början av juli Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Henning K Kyrkhelg Alkavare 30./31. juli Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
SimonochElinvandrar Kårsavaggestugan i Juli Fjällvandring 6
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
VickiPollard sällskap kungsleden juli Fjällvandring 0
camoscio Jämtland, slutet av juli Fjällvandring 5
croby Kittelfjäll i juli? Fjällvandring 3
JensBond Kebnekaise vandring 6 Juli Fjällvandring 3
Evajar Treriksröset i juli Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
MillaPilla Taxitransfer Kiruna Nikkaluokta 15 juli Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
Huml3 Sarek 15 juli, Fjällvandring 6
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg