Nattöppet

Jag vet inte hur det är på de övriga inomhusverken, men på Karbin, som jag besökt ett par gånger, kan man stöta på egenheten av män som blottar sina bringor, dock inte några kvinnor som blottar sina barmar. Jag funderade nu på att sätta /.../ dock inte några kvinnor../.../ inom parantes men för att uppehålla illusionen om ett jämställt samhälle (dock illusionslös om ett lika samhälle) beslöt jag mig för att lämna det som ovan.

Vad är nu detta för yttring – klättrare som inomhus klättrar utan kläder på överkroppen? Handlar det om en frihetsyttring? Det har jag svårt att se, för då torde man ju, sett ifrån perspektivet att man är konsekvent – även fullfölja den frihetsyttringen och klättra fri solo, och det utomhus – där kan man tala om frihetsyttring. Nu händer det sig dock så, att en desillusionerad människa som jag själv, inte tror på konsekventa människor (konsekvensen går tillslut tillbaks mot sig själv och då tvings man handla emot sitt eget ego och sann altruism är också en illusion.), alltså, kan man klättra topprep på Karbin och blotta bringan – i frihetens namn, för man behöver ju inte vara extrem; Jag vill vara fri, men vissa hinder står i min väg - så då kan jag försöka vara så fri som mina gränser tillåter.

Detta förstärker dock illusionen om frihet och jämställdhet, eftersom vi inte är lika, vilket man skulle kunna få se om kvinnorna också skulle få för sig att vara fria och klättra med tuttarna dinglande i den icke existerande vinden inomhus som annars ute på klippan förstärker känslan av just frihet, pga. att vinden tar oss tillbaka till det som vi är, när vinden så skönt berör våran hud, dvs. djur.

Männen är alltså fria att visa bringan medan kvinnorna inte får visa sin barm. Detta gör att männen får uttrycka en frihet som kvinnorna alltså då inte får, i enlighet med gällande sociala normer. Personligen, tycker jag att det kan se lite köttigt och konstlat ut, och eftersom, enligt mina egna bristfälliga observationer (men ändock empiriska!), har gett mig intrycket utav att det är det mer smala folket som ger uttryck för denna esoteriska verksamhet, snarare än de mindre smala, så ger det den annars så positiva stämningen man kan höra folk beskriva – en falsk klang.

Dessutom; Om jag går på ett ordinärt gym och där gör av med fem liter svett, så får jag ändå inte tillåtelse att ta av mig på överdelen. Så varför tillåts detta på tex. Karbin?

Så här är det; Män köper Prana kläder i större utsträckning och vill inte slita på sina dyrgripar. Därför anledningen till bar bringa.. =D

Jag tillhör inte själv de som klättrar utan tröja inomhus men gärna utomhus. Jag tror att det finns två bakgrunder till fenomentet i)Praktiskt - man kan svettas och sedan torka upp lite innan man tar på sig tröjan vilket är skönare än att gå om kring i blöta kläder. ii)Estetiskt - om man anser sig vara en prydnad för mänskligheten så skall man ju visa det!

Mitt bidrag till lösningen.

Har gjort det ett par ggr nu på sensomamren för att det är så ohyggligt varmt där inne. Klart det går att klättra med tröjan på men det är mkt skönare utan.

Flera tjejer klättrar i sporttoppar eller rätt små linnen. Gissar att också är skönt när det är varmt. Det är inte så vanligt med sådana plagg för män men om det stör folk väldigt mycket om folk klättrar i bar överkropp så kanske vi ska börja klättra i sportbehå istället.

Gymen får ha sina regler, karbin har sina. Tycker karbin är ett skönt ställe där det är inte är massa pekpinnar.

Sen är det ju en viss skillnad med gym där man ofta sitter på maksinernaq och kladdar ner dem om man är svettig. klätterväggar har ju inte det problemt.

Avkylning

Svettas bör man och faktum är att avkylningen är effektivare med en bomulls T-shirt på än med bar överkropp.

Att en senig torso kan vara vacker utan kläder håller jag med om.

Vad som är socialt accepterat varierar mellan kulturer. Klätterkulturen är intressant.

Gymkulturen har jag lite svårare för speciellt de värsta muskelbyggarna.

Thure

Återkommande uppgift

Har hittat uppgiften på olika ställen men har inte någon referens som direkt bevisar detta. När jag nyss slarvsökte på google hittade jag t ex http://www.inquiry.net/outdoor/winter/health/insulation_basics.htm

Jag har själv observerat att jag känner en starkare avkylande effekt av en våt t-shirt i bomull än motsvarande jag känner med bar överkropp. Jag gissar att detta beror på att bomullströjan har en större yta varifrån avdunstningen sker än vad huden kan erbjuda. Avdunstningen ger en låg temperatur som av vätan effektivt fortleds in till huden så att blodet kan kylas av.

En torr t-shirt är å andra sidan varmare än bar överkropp.

Thure

Värmande och kylande tröja

thureb; sa:
En torr t-shirt är å andra sidan varmare än bar överkropp.
Thure

Hej Thure!

Om en torr tröja värmer mer och en våt dito kyler mer än med en bar kropp finns det alltså en gräns (i våthetsgrad) när tröjan varken värmer eller kyler.

Var går denna gräns?

/Örjan

Vatten leder värme bättre än luft. Varför har vi annars vatten i våra radiatorer och inte luft? Vattnets värmeledningsförmåga är 0,6 ?/(m*K) jämfört med luftens 0,026.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg