Nato-kängor

Hej

Är det någon som har koll på Nato-kängorna? T.ex. de från garderoben.se http://www.garderoben.se/produkt.php?id=74 Hur bra funkar de för längre vandringar med tung packning i olika miljöer? (Leder, fjällen och vinterlandskap.)

Jag har själv erfarenhet från Sveriges M90-kängor. Riktig skit. Går sönder efter ett kort tag och är inget vidare ens när de är hela.

Vad jag är ute efter är ett par vandringskängor som kan hålla några år men som ändå kan rymmas i en fattig students budget. Ifall ni har några andra som passar in på den beskrivningen så tar jag tacksamt emot tips!

Jag skulle inte förvänta mig mycket mer från Nato kängorna.
Alla arméer ger kontraktet till de som bjuder lägst...

Bättre att hålla utkik efter utförsäljningar, begagnat och rea på nätet.
Exempelvis
Fortfarande ganska dyrt men lite bättre.

Billiga kängor är svårt särskilt om de ska vara hållbara. De ofta konstruerade med mycket tyg och GoreTex membran vilket drar ner hållbarheten.

Mitt tips blir den ganska dyra Lundhags Scout. (2450:) En känga i "militär" stil. Ett enkelt läderskaft men cellgumminederdel och en mycket bättre sula en t.ex. m90. Den enkla uppbyggnaden gör också att de är lättare att reparera. Väl omhändertagen har du en känga för många år framåt.

Mina är fortfarande i mycket bra skick efter tre år något man inte kunde säga om de Meindl Proffesional som de fick ersätta....

Har haft ett par i många år som jag använder ute på tomten mm. Som alla läderkänger blir dom som våta billaga disktrasor efter några dygn i regnväder oavsett hur mycket fett och annat man smörjer dom med. Det sämsta med dom är att klacken är för hög vilket innebär att det frestar muskeln invid skenbenet när du går med tung packning nedför. Många som får benhinneproblem.

Jag köpte mina på army surplus för 100sek. men det är just vad dom är värda. I Sverige har vi galet bra hantverkskunnande på känger och skor per capita. Köp något tuillverkat på hemmaplan skulle jag säga.

lycka till

R

Tack så hemskt mycket för era snabba svar!

Om jag ska köpa kängor via nätet så får det bli ifrån Sverige, så att man i värsta fall kan utnyttja ångerrätten.

Erik F, har du några tips på hur man tar hand om Lundhags Scout? Eller är det bara som alla andra läderkängor?

Just nu lutar det åt Lundhags Scout, ifall inte någon annan kommer med fler härliga tips.

Lundhags Park kanske. Likadana som Scout fast med lägre skaft och lite bredare läst. Om du inte måste ha höga skaft. Eller vilken känga din fot trivs bäst med... ;)

Det finns nästan inga kängor men många lågskor från Garmont.

Klassikern Garmont Syncro finns fortfarande kvar i några få nätbutiker men verkar vara på utgående. De flesta butiker hade bara udda storlekar kvar. Proffsshoppen verkar dock ha många storlekar kvar, sök på ordet känga

Hittade även modellen Garmont Tundra

Tack så hemskt mycket för era snabba svar!
Erik F, har du några tips på hur man tar hand om Lundhags Scout? Eller är det bara som alla andra läderkängor?

Det är bara som alla andra läderkängor.

Blöt kängorna lätt innifrån för att snabbare gå in dem, vänta också med att smörja tlll du har gått i alla fall några kortare prommenader. Mina kängor var faktiskt ok redan från början och riktigt bra efter bara några timmars klafsande utrspritt på några tillfällen.

Smörj met vax och helst inte fett eftersom fettet mjukar upp lädret onödigt mycket. Räcker med handvärme för att inte riskera att skada lädret. Var noggran med sömmarna så de får mycket vax.

Sno-Seal på tub är mitt favorit vax men antar att Nikwax på tub också fungerar. Burkvax lyckas jag alltid toka ut översta lagret på innan burken är slut...

Min erfarenhet

Mina erfarenheter är följande: Jag äger 3 par Lundhags(Alaska, Militär och Professional High med optilästen), 2 par Jörn (Antifrys och Modell Original med näbb), Hanwag (typ Alaska), Garmont (Yukon), Försvarets Marschkängor 90 samt Vinter 90 och slutligen en Merrell goretex känga mellanhög modell.
Har testat Meindl pro MFS 14 dagar.

Kortfattat kan jag säga så här:
Som allroundkänga så är mitt val Jörn Original. Varför? Sitter mycket skönt, Lätt att vårda, slitstark, torkar snabbt, mycket genomtänkt(storlek på "skosnöreshålen" gör att det är lätt att *Dra åt skon" (EJ hämpor) , Det går att få skon att sitta stumt mot hälen, sömmarna på skon (De är sydda, de alldra flesta sko-paren, av en och samma person), invändiga sömmarna inga vassa kanter av gummidelen, Vibram "soft"sulan.

Den här skon passar mig utmärkt för nordiska förhållanden, regn, myrar, lagomt stenskravel, snöslask, passa hyfsat i skidbindningar för skogsskidor eller turskidor med NATObindningen.
Använder alltid en innerstrumpa samt en ytterstrumpa av ylle (Gör att skon sitter tight), när jag genomför vandringar eller när jag är ute under längre perioder (Vinter och barmark).
ANTIFRYSen är varmast, det är min uppfattning, men mindre lämplig för längre marscher under barmarksförhållanden.(Har gjort några långturer vintertid med Åsnes combatskidor med stålkant och NATO bindningen och kört telissvängar utför backarna i Hemavan.)

Jag har kängor som sitter otroligt skönt (Hanwagen, Garmonten, sitter underbart, men vissa saker gör att jag uppfattar de, i helhet, som något mindre lämpliga.
Av de goretex kängor jag testat samt ägt har ingen haft den riktigt sköna komforten när jag burit tungt i några veckor. De har tappat formen. Har fått "efterspännt" kängorna.
Upplever att fodret tappar formen efter ett tag. De har lite olika varianter Typ MFS m.m. som ska forma skon efter foten och det låter bra, men detta tappar också formen då det belastas lite hårdare under längre tid.
Jag blir fuktig om fötterna oavsett GT eller inte. Om jag ställer mig en decimeterdjup bäck så håller de tätt, visst, men jag upplever att de Cellgummiförsedda kängorna funkar nästan lika bra.
Som "Street känga" funkar den ypperligt.....Litet skämt

Ingen sko är bäst på allt.
/
Fjällguiden

Rekommenderar inte Lundhags Scout eller andra modeller som Lundhags har på den lästen. Dålig passform gör bara att du kan förvänta dig problem. Dessutom är de omoderna och onödigt dyra. Mike&Nike har en äldre militärkänga (M/60) som håller hög kvalitet. Dock har alla en alldeles för dålig sula (förmodligen för att gummit är för gammalt) och du måste sula om dem direkt - dessutom är de randsydda vilket betyder att det borde utföras av en skomakare med specialkunskaper inom detta. Så en omsulning+klack av dessa kostar runt 1100-1400 kronor vilket kan få priset på 50-200 kronor att verka obetydligt. Dock är passformen bra om du har samma fötter som Kalle Anka (eller Lundhags) men bra mycket högre kvalité och skönare känga än M/90.

Lundhags ranger och en del andra senare Lundhagskängor bygger på en moderna lästform som faktiskt är anpassad någorlunda efter foten.

Red Wings har en riktigt bra känga till ett vettigt pris.Hur mycket har du tänkt att betala för dem?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg