Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nationalparkerna i Laponia öppnas eventuellt för kommersiell verksamhet
Vad vet vi mer? "Laponia öppnas eventuellt upp för kommersiell verksamhet", som det står i trådrubriken, låter ju ingalunda illvarslande. Tanken på t-shirt-försäljare i Mikkastugan är inte långt borta.
Men läser man artikeln står det "Det framhålls också att det regelverk som utformats underlättar för företag som bedriver turistverksamhet i Laponia." Det kan ju betyda nästan vad som helst.
Men läser man artikeln står det "Det framhålls också att det regelverk som utformats underlättar för företag som bedriver turistverksamhet i Laponia." Det kan ju betyda nästan vad som helst.
Det står ju ingenting om vad förvaltningen ska innebära. Kommer de att kunna göra ändringar eller undantag i föreskrifterna för nationalparkerna? Om inte så spelar det ingen större roll för mig vem som sköter förvaltningen.
- Vi känner oss trygga med förslaget och litar på att naturvärdena kommer att bevaras i området, säger hon. "
Man vet ju att det blir raka motsatsen i praktiken.
Man vet ju att det blir raka motsatsen i praktiken.
Det är väl redan hundförbud i större delen av Norrbottens nationalparker på sommaren?Nånstans för en tid sen har jag hört att det skulle kunna innebära begränsningar för i vilka fjälldalar man får färdas och tälta samt även var man får åka med hund.
Hoppas verkligen att ingendera stämmer.
Tänk att inte få gå eller tälta i vissa fina dalar tex.
Håller helt med grodanbolle, så fort en verksamhet får möjlighet att göra något i naturen innebär det alltid att naturvärden elimineras. På sin höjd avsätter man några procent och gör extremt mycket reklam för att visa sin miljöhänsyn (läs skogsbolagen, energitillverkarna, bensinbolagen osv osv). De enda i Sverige som inte skryter är petrokemindustrin, men där är det svårt att säga något...
// Jocke
// Jocke
Politiska processer i Norrland är inte så lätta att sätta sig in i hårifrån Skåne, men jag har försökt att läsa en del av dokumenten och försöka begripa vad det handlar om. Först är jag lite förvånad över att det i pressen har blivit ganska starka reaktioner för och emot. Delvis avspeglas det också här på Utsidan, men i mycket mildare form. Jag misstänker att de väldigt starka känslor som detta förslag kan väcka finns i vilket fall som helst, detta blir bara en ny anledning att lufta dem.
När jag läser överlämnandedokumenten (finns på www.jokkmokk.se) tycker jag att tonen är sansad och att alla de aspekter på området som man är van vid finns med. Jag har svårt att hitta signaler som är alarmerande för den som vill fortsätta vandra fritt i fjällvärlden. Likaså har jag svårt att hitta signaler som tyder på någon direkt ökning av exploateringen av skyddade områden (turistisk eller annan).
Visst kan man hysa farhågor - som flera av er som yttrat er tidigare - och det kan nog jag också. Man vet inte alltid vilken innebörd som kan dölja sig bakom vissa fomuleringar, och dessutom kan goda intentioner missförstås eller vantolkas. Men det kan det som det nu är också.
Så tills jag vet mer om detta tänker jag vara försiktigt optimistisk. Att samerna får ökat inflytande över förvaltningen och turismen ser jag personligen inte som något hot - varför skulle det vara det? Samer sköter ju redan nu en hel del båttrafik, kaféverksamhet och annat. Och det är samebyarna som ju har uppdraget att driva stugverksamheten i de stugor som ligger på Padjelantaleden inne i själva nationalparken.
När jag läser överlämnandedokumenten (finns på www.jokkmokk.se) tycker jag att tonen är sansad och att alla de aspekter på området som man är van vid finns med. Jag har svårt att hitta signaler som är alarmerande för den som vill fortsätta vandra fritt i fjällvärlden. Likaså har jag svårt att hitta signaler som tyder på någon direkt ökning av exploateringen av skyddade områden (turistisk eller annan).
Visst kan man hysa farhågor - som flera av er som yttrat er tidigare - och det kan nog jag också. Man vet inte alltid vilken innebörd som kan dölja sig bakom vissa fomuleringar, och dessutom kan goda intentioner missförstås eller vantolkas. Men det kan det som det nu är också.
Så tills jag vet mer om detta tänker jag vara försiktigt optimistisk. Att samerna får ökat inflytande över förvaltningen och turismen ser jag personligen inte som något hot - varför skulle det vara det? Samer sköter ju redan nu en hel del båttrafik, kaféverksamhet och annat. Och det är samebyarna som ju har uppdraget att driva stugverksamheten i de stugor som ligger på Padjelantaleden inne i själva nationalparken.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
"Gemensam identitet för nationalparkerna" | Allmänt om friluftsliv | 7 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg