Nationaldag

Med tanke på att det var samernas nationaldag igår så vill jag passa på att tacka för alla trevliga möten med samer i vår fjällvärld.
Jag tänker på alla båtförare, renskötare, stugvärdar mm. Många trevliga stunder över en kopp kaffe, kanske en nyrökt röding och glödkaka som tilltugg.
En del har man lärt känna mer personligt och det har varit ett kärt återseende när man haft vägarna förbi deras sommarvisten.
Jag minns särskilt en gång när jag kom vandrandes från Sarek på väg mot Staloluokta.
Pulsade i rutten snö utefter Alajaure. Snöblandat kallt regn och motvind. Blev inbjuden på kaffe i renvaktarstugan som ligger i västra änden av sjön .Härligt att komma in i värmen och få sig en trevlig pratstund.
Hoppas på många möten framöver.

Christer

Det där skriver jag verkligen under på! Jag har haft många underbara möten med främst släkterna Kuoljok och Kuhmunen. Jag är tacksam, för snart sagt varje möte har lärt mig något nytt.

HåkanF

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg