Narvik ?

Hej !

Har nån åkt telis i Narvik ?
Grym fallhöjd och lång säsong kombinerat med bra offpist lockar mig iallafall.Funderar man på att åka till riksgränsen kan man nog lika gärna åka till Narvik resonerar jag. Att man sen förstår vad dom säger är ju också bra. På vestlandet i Norge kan det vara svårare att fatta...

Finns det billigt boende nära liftsystemet i Narvik ?
Hur pass sent på säsongen är det snö ända längst ner i systemet ?

MVH Mats Frank, Umeå

Dr.Devinci

Gäst
Svar om Narvik

Jadu Mats, du undrade hur länge på säsongen man kan vara säker på att det är snö längst ner i systemet. Svaret är att man aldrig kan vara säker på att det finns snö längst ner. Tyvärr. Den varma luften från golfströmmen fixar detta. Jag har varit där vid diverse olika tidpunkter och det har aldrig varit speciellt många minusgrader, mest plus faktiskt. Detta tär naturligtvis på snön.
Men det är ju längst ner det. Där uppe däremot, där jädrar! Har man tur och kommer dit direkt efter ett snöfall, då kan man få sig ett åk som straffar det mesta som Nordiska anläggningar har att erbjuda. Åk lift så högt som du kan komma, sen fortsätter du bara att knata i liftens riktning längs kammen. Efter ca. 10-20 min promenad borde du kunna titta ner i det beryktade Mörkhåla (reservation för stavningen) till vänster. Om du inte gillar att droppa ner den första biten är det bara att fortsätta en bit till, så blir "insteget" lite snällare. (Åkningen till höger från kammen ska också vara bra, men då blir det taxi tillbaka till liftarna.) Sen är det bara att brumma på ända ner till dalstationen. Behöver jag ens säga att du och din kompis ska ha tranciever och veta hur de används innan ni åker ner? Norskarna har respekt för det här stället och det är nog inte utan anledning.
Hoppas du får ett "fett" åk.

Mvh/Dr.D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkjoh Narvik, Gränsen och Abisko Telemark 5
larran Bindningar från Narvik?!?! Telemark 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg