Nån som prova nya Alpinist?

Försöker bestämma mig för en ryggsäck i storleken 110L+ och den som jag sneglar mest åt är Bergans Alpinist 1. Provade ifjol den gamla modellen och tyckte då att den var grymt skön, tvekade ett tag att köpa pga att avbärarbältet var i vidaste laget för min något smala kroppsbyggnad, och när jag väl bestämt mig för att ändå slå till så var säcken såld. Undrar nu om någon har provat den nya http://bergans.no/sider/sekker_detalje.asp?sekkID=4495
modellen? Den verkar ha större frontöppning och käckare färger, men är det mer som skiljer??
Tror minsann jag måste be handlaren ta hem en om de inte redan har en för provning.
 
som kuriosa; min fjällryggsäck är gammelgamla Bergans Alpinist (köpt 1976). Den rymmer kring 130 liter men är ca två kg lättare än den nu tillverkade modellen som väger hela 4.6 kg. Konstig produktutveckling.
 
Ja fokus har nog legat på komfort och inte viktbesparing, så man får väl då hoppas att de moderna varianterna är skönare iaf.

Martin, när jag som bäst vände och vred på Alpinist 130L fick jag syn på det du nämnde, 110Liters varianten med rullstängning och tejpade sömmar! Jag blev som såld och slog till då jag länge efterlyst en säck som man inte behöver regnöverdrag till. Längtar efter att få testa den i fjällmiljö. Kan återkomma med en recension sedan vid intresse.
 
hansthomas; sa:
Martin, när jag som bäst vände och vred på Alpinist 130L fick jag syn på det du nämnde, 110Liters varianten med rullstängning och tejpade sömmar!

Låter ju perfekt! Ryggsäckar ska ha tejpade sömmar, det har jag alltid sagt :)

Men det verkar ju lite halvsmart om de samtidigt har världens största dragkedjeöppning på säckens framsida...
 
Gamla

Har den gamla modellen och jag håller med om att avbärarbältet är i vidaste laget om man inte är rätt kraftigt byggd. Se därför till att testa så att ryggsäcken inte är för stor.

Något som är trevligt är att topplocket kan användas som daypack vilket är jättesmidigt.

Nya modellen har jag inte sett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
hillve Fordonsklasser, nån som kan? Transportera 4
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
guhj Ny Haglöfs OXO (?) (Nån som kan tyska?) Transportera 5
Edvin m Nån med en Crux säck i Stockholm? Transportera 21
Tony_A Nån som kan komma med råd? Transportera 2
jasså nån som åker karlstad-stockholm på tisdag? Transportera 0
Avslutatmedlemskapx Nån med erfarenhet av ultralätta säckar 3-500 gram Transportera 8
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
freka586 Var prova TNF Prophet 65? Transportera 15
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
magni Prova ryggsäck i gbg? Transportera 2
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4
Bergans Alpinist Escape? Transportera 0

Liknande trådar