Jag har inte provat nån riktig ultrlätt säck, jag har dock provat att plocka bort ramen från min gamla Skarja och provat den på en hajk med våra patrullscouter för nån månad sen. Jag hade då totalt 7,9 kg utrustning totalt, det inkluderade ryggsäck, kläder (både på mig och i packningen), kök, sovsäck, liggunderlag och en pressenning som "tält". Detta var dock ihopplock av prylar jag hade hemma, lägger jag ut några tusenlappar på att köpa nya grejer kommer jag nog ner några kilo till.
Det som de ultralätta säckarna skär ner på är ju:
Ramen (skippar man helt, man använder liggunderlaget som stomme för säcken).
Tyget (supertunn nylon, eller varför inte nät, regnskyddat blir det tack vare att man packar i en svart sopsäck)
Remmar och spännen (bort med allt som inte används, korta ner onödigt långa remmar etc)
Det är inga större problem att komma ner i 500 g, det är när man ska pressa sig ner till de där 300 som det börjar bli kinkigt med detaljerna
När man snackar om volymen på en ultralätt säck är det viktigt att tänka på att där ligger ALL packning inuti säcken (för då slipper man remmar och spännen på utsidan), det finns alltså inga ytterfickor att lägga grejer i (det är bara en massa extra tyg som väger
.