Namibia

Skall åka till Namibia i november för fem veckors rundresa. Undrar nu bara om någon här på sidan har några guldkorn från detta land eller specialla restips att dela med sig av. Foto eller fiskerelaterade tips är extra välkomna.

Fiske

Har du sett Martin Falklinds fiskefilm från Namibia? Dom fiskar bland annat stora hajar från land, det ser väldigt kul ut!

Tyvärr har jag inte varit där själv, men jag skulle vilja åka dit nån gång.

/ Robban

Fiskefilm

Jo tack, den har jag köpt och visst ser det lockande ut. De turer jag hitta via nätet kostar dock väldigt mycket så jag hopas att det går att ordna billigare turer på plats.

Guest

Gäst
Mina friluftsintresserade föräldrar bodde i Windhoek i två år. Av den anledningen hade jag nöjet att åka till Namibia två gånger på två år. Första gången 3 1/2 vecka, den andra gången ca 6 veckor, varav ca hälften i Namibia och andra hälften i terrängbil runt Sydafrikia.
Nu till några goda råd: Namibia är STORT. Hyrbil är ett måste om man skall hitta guldkorn. Vägarna är bra men inte asfalterade. För att kunna passera somliga pass mellan högplatån, på vilken Whk ligger och låglandet närmare kusten krävs fyhjulsdriven bil. Då står det skyltar på vägen och kartan "4x4 only", och då är det inget skämt. Med personbil kör man då hellre runt, vilket kan vara en omväg på 30-40 mil.
Försök inte att hinna med för mycket på 5 veckor. Jag har träffat tyskar i Namibia som hunnit se många platser i Namibia, men tillbringat större delen av sin semester i bilen på väg till- och från dessa platser.
Vad gäller fotografering: man behöver inte åka till någon speciell plats för att fotografera. Ett speciellt tips kan vara att åka till Sossous Vlei nära Sesriem. Det kommer med nödvändighet att innebära camping i öknen, vilket är något alldeles speciellt. Dessutom bör man ha 4x4 för att ta sig ända fram till Sossous Vlei från campingplatsen. Det är en ganska kort sträcka som med fördel avverkas tidigt på morgonen, då sanden bär bättre. Medför egen brännved, vilken finns på bensinstationer. För camping i öknen krävs alltid ett speciellt tillstånd som köpes hos turistmyndigheten i Whk.
En annan aktivitet kan vara vandring i Fish river canyon. Jag har inte gjort det själv, men mina föräldrar (60-årsåldern) har gått Fish river fler än en gång. (tag med kameran) Vad gäller fiske, kan man troligen fiska i trakten kring Swakopmund eller Walfis Bay. Det är lättare att ta sig till Swakop.
Nu måste jag jobba vidare...

Guest

Gäst
Glömde säga..

Alla uppgifter ovan är tagna ur huvudet och bör kontrolleras. Senast jag var i Namibia var jan -97

Guest

Gäst
Mat, vatten osv

Namibia är förhållandevis civiliserat. Jag blev inte sjuk mer än en vanlig förkylning. Vanligt fönuft räcker länge. Man kan gå på resturanger eller köpa mat för tillagning i campingmiljö. Vi hade alltid med oss reservvatten i en 20 l dunk. Kan man leva med en ganska kraftig klorsmak så går det att dricka vatten direkt ur kranen i huvudstaden. Annars finns vatten att köpa i 2 liters mjuka flaskor i de flesta affärer. Man blir förvånad när man kommer till Whk över att allt är så välordnat. Allt finns. Det finns ett flertal utelivsaffärer i Whk. Där finns allt. De flesta där talar god engelska och kan svara på frågor och ge råd. Slutligen två råd till: Den extremt låga luftfuktigheten i kombination med hettan leder ofta till att man får näsblod. Tag med apotekets "nozoil" nässpray för att förebygga detta. Det viktigaste rådet: UNDVIK SEXUELLA KONTAKTER MED LOKALBEFOLKNINGEN!!! 1997 var ca 40% av den sexuellt aktiva färgade befolkningen HIV-positiva. Naturligvis skall man vara väldigt försiktig med att bära med sig värdesaker. Lämna dyra saker kvar i sverige. Bär inte armbandsur, kameror eller liknande bland folk. Då blir man garanterat rånad och eventuellt lemlästad. Var uppmärksam och visa omgivningen att du har koll. Gå heller inte omkring på stan med safarikläder, vilket tydligt signalerar lättlurad turist. Använd sunt förnuft så går det bra!

Hajfiske från stranden i Swakopmund är kul! Går enkelt att ordna på plats. Norr om Swakopmund finns det en enorm sälkoloni som är värt ett besök.

Etoscha nationalpark (ungefär lika stor son Skåne!)är ett guldkorn för den som vill fotografera djur på nära håll (olika typer av antiloper, elefanter, lejon etc). Bil ett måste, men det går alldeles utmärkt med tvåhjulsdrivet. I Parken finns ett antal "hotel", ofta även tältplatser i anslutning till dessa.

Intressant klättring finns relativt lätttilgänglig. Info finns på nätet någonstans...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg