Nallo GT

Tjena! Är på jakt efter ett 4-säsongstält och har fastnat för Nallo 2GT. Är det någon som har någon erfarenhet av tältet?! Har hört att ventilationen kan vara lite klen för vinterturer...

Finns bättre alternativ än Nallo

Jag skulle under inga som helst omstädnigheter välja Nallo 2 GT som mitt vintertält. Det finns betydligt "bättre" modeller än så för det ändamålet.
Det beror ju såklart vad du prioriterar. Men som du själv nämner så är ventilationen ingen höjdare på Nallo-modellerna. Detta är viktigt under vintercamping då man hellre än gärna minskar på kondens i tältet så mycket det bara går. Skulle hellre kika extra på t.ex. Nammatj 2 GT. Om du kan tåla att det kostar lite mer å väger lite mer. Ett, i mitt tycke, betydligt trevligare tält för vinterbruk.
Men allra helst rekomenderar jag Keron 2 GT. Då får du ett riktigt trevligt vintertält. 2 absider är masor trevligt för vinterbruk. Man brukar ju säga att när man e ute å vintertältar så ska man om man är 2 personer ha ett 3-personerstält å om man är 3 så ska man ha ett 4-personerstält o.s.v. Förvisso rätt individuellt men en bra riktlinje, för när man e ute vintertid så behöver man betydligt mer plats än sommartid. Då kan dels den extra stora GT absiden vara trevligt men oxå extra tervligt med den extra absiden & en extra ingång vilket underlättar livet i tältet. Då slipper ni kliva över varandra samtidigt som ni trängs med eventuell utrustning i tältet.

Sen att JAG inte skulle välja ett hillebergtält som mitt vintertält de e ju en annan femma. Men är du prompt ute efter ett hilleberg så rekomenderar jag HELT KLART Keron 2 GT.
Annars tycker jag du ska kika extra på The North face olika modeller. Speciellt "Mountain 25" & "VE 25".

Kricke; sa:
Tjena! Är på jakt efter ett 4-säsongstält och har fastnat för Nallo 2GT. Är det någon som har någon erfarenhet av tältet?! Har hört att ventilationen kan vara lite klen för vinterturer...

Nallo är trångt!

Kricke; sa:
[/QUOTE]

Tjena Kricke!
Nallotälten är trånga. Om du är 175 eller längre så tar dina fötter i innertältet om du ligger på rygg och har huvudet så långt det går mot utgången. Det blir så p g a den spetsiga vinkelt i fotänden. Detta gäller "vanliga" Nallo 2, men det ska vara samma storlek och form på Nallo 2 GT vill jag minnas. Nu sover inte de flesta på rygg, men det är ett trångt tält bara så du vet. Bara detta gör att jag själv garanterat skulle gå upp en storlek även för sommartältning. Det är det definitivt värt 300 gram eller vad det nu skiljer mellan Nallo 2 och 3.

Den nya tunnare 1200-väven fladdrar och låter lite mer. Men om du inte är känslig för lite mer ljud om det blåser så är det ok.

Håller helt med Sundancekid att det finns bättre Hillebergmodeller för vinterbruk. Två absider är aldrig fel. Men det känns definitivt som om du är på rätt spår med en GT-modell. Nallo utan GT-absid är verkligen fjuttigt och rymmer inte två stora ryggsäckar om man ska kunna gå förbi också.

Själv väntar jag på en riktig goding från Hilleberg, ett ny lätt tältmodell som kommer 2005 och som kommer att få det Niak inte har, Lättheten, men det blir fortfarande självstadgande (med tre stänger). *S*
F-n, kan det inte bli 2005 snart...

Re: Finns bättre alternativ än Nallo

sundancekid; sa:
Jag skulle under inga som helst omstädnigheter välja Nallo 2 GT som mitt vintertält. Det finns betydligt "bättre" modeller än så för det ändamålet.
Skulle hellre kika extra på t.ex. Nammatj 2 GT. Om du kan tåla att det kostar lite mer å väger lite mer. Ett, i mitt tycke, betydligt trevligare tält för vinterbruk.
Instämmer helt med föregående talare!
Annars tycker jag du ska kika extra på The North face olika modeller. Speciellt "Mountain 25" & "VE 25".
Håller inte med föregående talare! Visst det är bra och rejäla tält när man väl fått dem på plats, men dess tyngd (Mountain 25 4,3 kg & VE 25 5,08 kg) samt att man måste slå upp innertältet först och sedan lägga på yttertältet tycker jag inte är funkis i vårt svenska klimat... En annan detalj som jag tycker talar mot dem är deras minimala utrymme, de räknar med att man ska sova varannan person med huvudet uppåt / nedåt för att få plats med tre pers samt små absider.

Nåväl, det var mina tankar, jag tycker Hilleberg Nammatj GT, Keron & Keron GT är utmärkta val i kategorin slitvargar som kostar lite extra, men det finns säkert fler prisvärda alternativ.

/ Nicke

Skule

Är det någon som har testat Fjällrävens tält, tex Skule R/S Light? Den verkar vara rätt lätt, 2,55 kg för 2-manstält.
Kan deras tält vara i samma kvalité som Hilleberg?

Re: Re: Finns bättre alternativ än Nallo

Niklas L; sa:
...
Håller inte med föregående talare! Visst det är bra och rejäla tält när man väl fått dem på plats, men dess tyngd (Mountain 25 4,3 kg & VE 25 5,08 kg) samt att man måste slå upp innertältet först och sedan lägga på yttertältet tycker jag inte är funkis i vårt svenska klimat... En annan detalj som jag tycker talar mot dem är deras minimala utrymme, de räknar med att man ska sova varannan person med huvudet uppåt / nedåt för att få plats med tre pers samt små absider.
...
/ Nicke

Bra & rejäla tält är det minst sagt. Har själv testat att sova i både Keron 3 GT, Nammatj 3 GT & VE 25 vintertid. Utan att blinka kan jag säga att VE 25 är väsentligt(!!) stabilare. DET tycker jag är en nog så viktigt aspekt att väga in i det hela. Framförallt om man köper tältet som ett uteslutande vintertält.

Att man slår upp inner & yttertältet separat. Hur bökigt är det då ens?
Om vi jämför med Hillebergvarianten så tar ju innertälltsuppslagningen av ett VE 25 typ motsvarande tid som det tar att resa ett Nammatj sen tillkommer då momentet av att kasta över yttertältsduken. En ytterst okomplicerad procedur som tar ca 10-20s.
Den stund som innertältet är exponerat för vädrets makter, låt säga 2-3 minuter under uppslagningens gång, ställer inte till några större problem. Innertältsväven är grymt vattenresistent. Snö spelar ingen roll. Du kan säkerligen tälta med endast innertältet när det snöar utan att något kommer in. Sommartid så klarar innertältsduken enligt egen erfarenhet upp emot 4 min HÅRT regn innan det börjar läcka in så mycket att det stör.

Kan dock hålla med om att Mountain 25 är ett nog så litet vintertält för 2 st. Absolut. Lite väl hastig i mina förslag där.
Däremot så tycker jag att VE 25 är UNDERBART som vintertält för 2 personer. Absiderna är helt klart mindre än på någon av hillebergs GT-modeller men absolut tillräckligt stora. I alla fall för mig & min "kollega" Ryggsäckarna har vi där bak i den mindre absiden. Inte så gott om plats men det får spänna lite i duken. Det kan man leva med. Sedan lagar vi mat i & har den större absiden som in/utgång. Inga problem!

Ventilationen är överlägsen! Finns inget hillebergtält som kommer i närheten av VE25:ans ventilation. Kondensproblemet existerar allt som oftast inte. Detta eftersom ytterduken inte går hela vägen ner till backen.
Sen kan det såklart yra in lite snö under nattens lopp. Har själv vart med om det. Vaknade en natt och båda absiderna var nästan helt snöfyllda & det låg snö över i princip hela innertälet. Mellan ytter- & innertältsväven alltså. Nåja. Det skakade man bort & sen var allt bra igen. Men om man är orolig för en massa snö som ska yra in medans man sover så är det ju å andra sidan inga större problem att skotta upp lite snö runt hela tältet & på så vis "täppa till". Du har fortfarande en ventilation som är OK. Fast räkna då med kondens. Precis som i alla hillebergare.

Sedan vikten.
Nammatj 3 GT 3,7kg
Keron 3 GT 4,5kg
VE 25 5,1kg
Där ligger "jag" i lä. Faktiskt. Men det anser jag oxå vara den enda lilla nackdel VE25 har gentemot de övriga tälten i denna jämförelse.
Ett pris som jag är beredd att betala för ett tält som, när man sover i det, inger ett så fantastiskt mycket mer stabilt intryck än allt annat jag någonsin sovit i (Förutom min lgh). Man sover gott. Även i storm.

// Lars

Namatj gt

Jag äger ett namatj gt. Om du ska ha det bästa så ska du köpa det..
Det finns inga kompromisser. Nallo har en tunnare väv och sämre ventilation. Vill man ha ett tält att lita på ska du köpa ett namatj!!

Mountain 25

Jag skulle nog i de flesta situationer hellre ha mitt Mountain 25 än ett hilleberg och detta beror till största delen på den stabilitet och vindtålighet som tältet har.

Mountain 25 är väl tänkt för två och jag kan hålla med om att det kan bli trångt vintertid. Har dock sovit tre pers i det några turer och det har gått bra (om alla har huvudena åt olika håll). Har haft det på flera regniga sommarturer och upplever inte att det är ett problem med att innertältet måste sättas upp först, är man bara snabb så blir det inte blött.
Sen så väger det en del men det glömmer man lätt när vinden tjuter runt tältknuten och de andra springer runt och flyttar tält och knyter ihop staglinor som gått av.
Ventilationen vintertid är mycket bra även när snö har skottats upp på sidorna. Så läng det inte blir mycket kallt slipper man istort sett kondens i innertältet.

Det enda negativa jag kan komma på är vikten och det faktum att man inte kan sätta upp enbart yttertältet som rastskydd (ska nog gå att göra med ett groundsheet men det verkar krångligt)

Lycka till med tältköpet!

Re: Namatj gt

nesselelle; sa:
Jag äger ett namatj gt. Om du ska ha det bästa så ska du köpa det..
Det finns inga kompromisser. Nallo har en tunnare väv och sämre ventilation. Vill man ha ett tält att lita på ska du köpa ett namatj!!
Jag måste säga att jag tycker att Nammatj 3 GT är just en kompromiss. Det är inget riktigt lättviktstält som nallo men det är inte heller ett riktigt stort vintertält som Keron eller Keron GT. Det som jag huvudsakligen ser som kompromiss är det sluttande taket i fotändan och avsaknaden av absid där. Det sluttande taket gör att man ogärna sover åt "andra hållet" vilket gör att man blir beroende av hur marken sluttar. Inte roligt att sova med huvudet lägre än fötterna men inte heller roligt att sova med tältduk i ansiktet. Det sluttande taket är inte heller optimalt i fotändan med stora vintersovsäckar. Det finns tidiagre diskussioner om detta... Å andra sidan får man en stor absid för matlagning osv men å andra sidan bara en jämfört med Kerons två. Två absider skulle vara bra, en för packning och en för mat. Jag anser att en stor absid är lite av en kompromiss mellan att ha en stor och en liten (Keron GT) och två små (Keron). Man får en stor men som sagt bara en...

Ska man ha ett mer kompromisslöst vintertält tror jag Keron GT eller Keron är ett bättre alternativ. Utifrån mina åsikter.

Jag tycker dock inte att Nammatj GT är ett dåligt tält pga dess kompromisser. Tvärtom! Det är kompromisserna som gör det så populärt tror jag. Tillräckligt stort och rejält för vintertältning med en stor härlig absid samtidigt som det behåller en hyffsat låg vikt så att det faktiskt är helt ok även för två personer på sommaren.

Jag har själv ett Nammatj 3 GT och är mycket nöjd med det. Vi har vid några tillfällen varit tre stycken som bott i det vid vinterturer och det har gått bra. I absiden har vi setat 6 personer och pratat (tre stycken med baken i innertältet iofs). Jag kan dock inte jämföra med de andra nämnda tälten (The North Face) eftersom jag inte provat dessa under vare sig sommar eller vinter. Det är säkert bra tält men det som avskräckte mig när jag valde tält var vikten.

Nammatj GT är ett bra tält men inte kompromisslöst!

/Andreas

Bristande info i katalog.

Lite apropå rosa träskor, så tycker jag att Hillebergs katalog har tappat en del de senaste åren.
Tidigare var de rejält tydliga med alla modellers för- och nackdelar, så att det var enkelt att klura ut vilken modell som passade ens behov bäst. I de senaste katalogerna tycker jag att alla tält beskrivs som fantastiska till allt, vilke såklart gör att lågviktsmodellerna framstår som självklara val, vilket de ju långt ifrån alltid är.

Duktigt av Hilleberg att rida på UL-vågen såklart, men kanske biter de sig i svansen på sikt, när folk köper tält som inte är ändamålsenliga?

/Per

Äpple och bananer

Jag tycker att de jämförelser ni gör mellan självstagande tält och tunneltält är missvisande. Vill ni jämföra V-25 med ett Hillberg tält gör det med Saivo, där kan ni jämföra vikt, stabilitet och hur lätta de är att sätta upp.

Själv är jag ägare till ett Mountain Hardwear, samma kontrucktion som TNF med undantag för krokarna, och jag har inte så mycket erfarenheter från Hilleberg. Men skulle jag byta tält skulle det nog bli ett av de sistnämnda. Det tog mig en timme under stark vind att sätta upp mitt tält och hade vi varit två hade det förmodligen gått mycket snabbare men aldrig så snabbt och enkelt som med ett Hillberg. Spalten mellan marken är inget jag uppskattar eller, det blåser in massor med snö eller sand som fyller skor och ryggsäckar och där jag sist befann mig sist fanns ingen snö att täcka nedre delen med. Vad gäller kondens var problemen de samma som min Hilleberg granne. Dessutom är ingången trång och jobbig att ta sig in i och i absiden finns inte mycket plats.

Visst finns det en stor Hilleberg kärlek i detta land men det är inte utan grund.

/A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg