Re: Re: Finns bättre alternativ än Nallo
Niklas L; sa:
...
Håller inte med föregående talare! Visst det är bra och rejäla tält när man väl fått dem på plats, men dess tyngd (Mountain 25 4,3 kg & VE 25 5,08 kg) samt att man måste slå upp innertältet först och sedan lägga på yttertältet tycker jag inte är funkis i vårt svenska klimat... En annan detalj som jag tycker talar mot dem är deras minimala utrymme, de räknar med att man ska sova varannan person med huvudet uppåt / nedåt för att få plats med tre pers samt små absider.
...
/ Nicke
Bra & rejäla tält är det minst sagt. Har själv testat att sova i både Keron 3 GT, Nammatj 3 GT & VE 25 vintertid. Utan att blinka kan jag säga att VE 25 är väsentligt(!!) stabilare. DET tycker jag är en nog så viktigt aspekt att väga in i det hela. Framförallt om man köper tältet som ett uteslutande vintertält.
Att man slår upp inner & yttertältet separat. Hur bökigt är det då ens?
Om vi jämför med Hillebergvarianten så tar ju innertälltsuppslagningen av ett VE 25 typ motsvarande tid som det tar att resa ett Nammatj sen tillkommer då momentet av att kasta över yttertältsduken. En ytterst okomplicerad procedur som tar ca 10-20s.
Den stund som innertältet är exponerat för vädrets makter, låt säga 2-3 minuter under uppslagningens gång, ställer inte till några större problem. Innertältsväven är grymt vattenresistent. Snö spelar ingen roll. Du kan säkerligen tälta med endast innertältet när det snöar utan att något kommer in. Sommartid så klarar innertältsduken enligt egen erfarenhet upp emot 4 min HÅRT regn innan det börjar läcka in så mycket att det stör.
Kan dock hålla med om att Mountain 25 är ett nog så litet vintertält för 2 st. Absolut. Lite väl hastig i mina förslag där.
Däremot så tycker jag att VE 25 är UNDERBART som vintertält för 2 personer. Absiderna är helt klart mindre än på någon av hillebergs GT-modeller men absolut tillräckligt stora. I alla fall för mig & min "kollega" Ryggsäckarna har vi där bak i den mindre absiden. Inte så gott om plats men det får spänna lite i duken. Det kan man leva med. Sedan lagar vi mat i & har den större absiden som in/utgång. Inga problem!
Ventilationen är överlägsen! Finns inget hillebergtält som kommer i närheten av VE25:ans ventilation. Kondensproblemet existerar allt som oftast inte. Detta eftersom ytterduken inte går hela vägen ner till backen.
Sen kan det såklart yra in lite snö under nattens lopp. Har själv vart med om det. Vaknade en natt och båda absiderna var nästan helt snöfyllda & det låg snö över i princip hela innertälet. Mellan ytter- & innertältsväven alltså. Nåja. Det skakade man bort & sen var allt bra igen. Men om man är orolig för en massa snö som ska yra in medans man sover så är det ju å andra sidan inga större problem att skotta upp lite snö runt hela tältet & på så vis "täppa till". Du har fortfarande en ventilation som är OK. Fast räkna då med kondens. Precis som i alla hillebergare.
Sedan vikten.
Nammatj 3 GT 3,7kg
Keron 3 GT 4,5kg
VE 25 5,1kg
Där ligger "jag" i lä. Faktiskt. Men det anser jag oxå vara den enda lilla nackdel VE25 har gentemot de övriga tälten i denna jämförelse.
Ett pris som jag är beredd att betala för ett tält som, när man sover i det, inger ett så fantastiskt mycket mer stabilt intryck än allt annat jag någonsin sovit i (Förutom min lgh). Man sover gott. Även i storm.
// Lars