Nallo gt eller anjan gt

Samma funderingar

Jag har också funderat på ett anjan ej GT versionen men har på slutet börjat snegla lite mer mot nallo. Kommer troligen bara använda det på sommarencdå jag har ett staika från tidigare men med dess fyra kilo så känns det mer lockande med ett anjan. Men jag undra hur Anjan står sig i hårt väder under vår,sommar,höst?

Jag har hört mej för runt om, ringt olika företag, återförsäljare, vant friluftsfolk, testat tältvävar.
Jag har nog gjort vad jag kan och allt utom priset pekade på Hilleberg. Kvalité kostar oftast och i det långa loppet hoppas jag att jag gjort rätt val.

Ola

Jag har också funderat på ett anjan ej GT versionen men har på slutet börjat snegla lite mer mot nallo. Kommer troligen bara använda det på sommarencdå jag har ett staika från tidigare men med dess fyra kilo så känns det mer lockande med ett anjan. Men jag undra hur Anjan står sig i hårt väder under vår,sommar,höst?

Vår, höst och kanske kalfjäll eller kust - välj Nallo. Att yttertältsduken går ner till marken isolerar bättre från vind och kyla, regn samt insekter.

Bra analyser i tråden i ämnet Anjan vs Nallo

Hilleberg kostar betydligt mer än många andra men andrahandsvärdet och livslängden kompenserar kan jag tycka att vi upplevt rakt av. Allt är inte perfekt på någons tält men Hilleberg har väldigt bra dukar och konstruktioner. Vi har dock svårt för deras graderingsmärkning. Ett Anjan tål mycket om man sätter upp det rätt osv. men det går i GULA grupper - man ska inte låta sig begränsas av den kategoriseringen tycker jag.
Vi har haft en Anjan 2 i 2 säsonger - tredje nu, och det är ett tält vi aldrig säljer. Oerhört bra insåg vi efter 5 veckors vandring på Island i alla de väder. För det första är det syrerikt-välventilerat vilket gör att man t o m kan torka kläderna i det och man andas lätt i det-sover gott och matlagningen får syre. Det har aldrig regnat in i det pga den högre uppdragna ytterduken. Vi sydde en lättare footprint samt en separat footprint till absiden för att hålla rent inne. Absiden rymmer 2 fullstora ryggsäckar på ena sidan och samtidigt plats för passage och matlagning. Den ena av oss är 2 meter lång och inga platsproblem alls. Tack vare den fina ventilationen kan man gilla att ha huvudet i fotändan och så krävs. Nackdelen med absiden på dessa sluttande absider är att det är lååångt till blixtlåset, men vi satte en 50 cm lina i så att vi åtminstone kan öppna lättare. Ett välventilerat tält blir alltid svalare och samtidigt torrare upplever vi. Vi kompenserar för det med sovsäck o kläder - den marginalen. Vikten är viktig och varje hekto gör skillnad över tid. Lätt är bättre, om det räcker. Inte att förglömma så - ju mer duk som är blöt ju tyngre. Det skriver inga tillverkare i sina råd - såvitt vi sett.
Det man också märker med tunnare dukar är att vid blöt ytterduk så får man efterspänna mer än annars. men det är ju lätt gjort. Som sagt-den myckna ventilationen ser vi enbart som positiv och har aldrig haft problem med detta. Vi funderar på att komplettera med ett Anjan 3GT för cykelturer - vi får se hur det blir. Vi hade ett Nallo 3 men vi tycker Anjan är ett bättre tält för allt utom när det snöar. För alla tält gäller - sätt upp det optimalt med hänsyn till fukt vind och insekter. Så för vandring för 2 personer - Anjan 2 - Perfekt för oss! Då bor man gott. Ha en härlig tur!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg