snuffle; sa:
Nallo 2GT: 2,6kg 5250kr
Nammatj 2GT: 3,5kg 5595kr
Kaitum: 2,7kg 5690kr
Om du vill frisera priserna litegrann så ska du kolla på Hillebergs outlet:
http://www.hilleberg.se/outlet.HTM
De säljer garanterat inget skräp ens på sin outlet. 20-30% rabatt för att tältet stått i en mässhall några veckor, eller har ett lagat hål på ett par cm någonstans är rätt bra deal.
Ex:
Nallo 2GT för 3675 kr (30% rab)
Nammatj 2GT 4476 kr (20% rab)
Klokt val att gå på GT-modellerna. Även om Nammatj och Nallo utan GT är fina tält, så är det där extra utrymmet så himla bra. Du kan ledigt lägga två stora ryggsäckar bredvid varandra, torka kläder ovanpå dem och ändå ha plats att laga mat i absiden, liksom att ta sig in och ut utan att några cirkuskonster.
Jag valde ett Nallo framför Nammatj (trots att jag var mer sugen på det senare) pga den lägre vikten (nästan ett kilo mellan 2GT-modellerna). Trots ganska fult väder har det aldrig varit någon fara med mitt Nallo2GT, och jag har en kompis vars Nammatj blåste sönder under mystiska omständigheter en natt när det enl uppgift inte alls blåste så hårt (bra statistik att basera sina val på, va?!). Enda nackdelen förutom lägre slitstyrka (och hur stor praktisk betydelse har den egentligen?) med Nallo är sämre ventilation (ssk tydligt vintertid) pga endast en ventil. Vissa verkar lida mycket av detta, jag har aldrig gjort det. Håller upp yttertältduken något från marken om jag vill ha ventilation, och blåser det för mycket för denna lösning så brukar ventilationen inte vara något problem. Har kört mitt Nallo sommar som vinter utan probs.
"Kaitum" fanns inte när jag skaffade tält, men jag gillar en stor absid framför två små. Har inget problem att laga mat och ha packningen i samma absid om den är nog stor. Snarare tycker jag att flera små utrymmen kan vara ett sämre sätt att nyttja ytan på.