Ett bra tält med liten vikt
Nallo 2 är perfekt för den viktmedvetne, med ringa krav på absidutrymme. Om man går in från en sida får man plats med två ryggsäckar staplade på varandra eller 6-8 cykelväskor, men sedan är det fullt.
Det fungerar bäst som tresässongstält då ventilationen bak består av en glipa längs marken. Jag upplever det som ett bra tält för två personer även med en baby. Man kan slå upp det över allt. Alltid fins det en liten plätt att slå upp det på. Uppsättning tar ca 3 minuter.
Om du funderar på vintercamping med tält är nog Nammatj 2 GT eller Hellsports Isfjell 2 camp bättre. De har bättre ventilation på vintern och större absidutrymme. Vissa förespråkar två absider och 3 personers tält för vintern, men då ökar ju vikten avsevärt.
Jag har just gjort min första tur med mitt Hellsport Isfjell 3 camp. Det är alldeles utmärkt. Deras extremtält har stormmattor som standard. Hellsport är billigare men har ungefär samma kvallité. Vissa detaljer är bättre andra sämre. Tygen i extremtälten har enligt tillverkarna samma prestanda. Jag har hittintills inte hittat något på mitt nya Hellsport som motiverar Hillebergs 1000 kr dyrare pris.
Kort sagt, om vikten spelar stor roll och för allehanda vandringar, paddling och cykling under tre sässonger: Köp, men kolla även Hellsport!!
Vissa förespråkar självstagande kupoltält för paddling. Dessa är dock tyngre. Om inte skärgårdspaddling är din dominerande fritidssyssla skulle jag välja nallot. Med rep, stenar, stubbar, buskar, drivved etc går det ändå alltid att få upp.
Jag funderar på att införskaffa en vattentät säck att förvara tältet i ute. Påsen det kommer i är i samma ripstop nylon som yttertältet, viket inte är lika nötningssäkert mot grus etc som gummerat canvas.
Lycka till med tältvalet
Anders Villumsen