Nål i höstack

Jag hade varit nere på Öland för kanske 6 år sen och på väg hem mot Stockholm längs E22:an. Jag och min kamrat stannade till vid en rastplats för en paus. Där fanns även skyltat att det låg en sjö ca hundra meter in i skogen. Sjön var ganska liten, går nog att jämföra med en fotbollsplan. Det låg skog runt hela sjön så det var ett riktigt mysigt ställe. Sjön hade en långgrund kam som gick kanske 10 meter ut och sen blev det som en tvärbrant bergvägg rakt ner. Anledningen till att jag skulle vilja dit igen är för att vattnet var så klart att man såg ända ner till botten, säkert ett djup på 15 meter och det uppskattas ju som dykare. Jag vet tyvärr inte mer än att stället ligger någonstans mellan Kalmar och Norrköping och på vänster sida om vägen om man kommer ifrån Kalmar. Om det är så att någon tycker att ni känner igen beskrivningen på denna sjö så vore det riktigt hyggligt att dela med er av vad ni vet.

MVH Jonny

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg