• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Några tips eller erfarenheter av skottland?!

Jag spendarde några månader i Skottland, Glen Coe i sommras och ska tillbaka nu i vinter.
Imed att jag jobbade en del så hann jag inte resa runt så mycket som jag velat. Hade tänkt ta mig tid till det nu, och skulle gladligen ta imot tips och ideer
på vad som finns att göra och se.

Otjej, med tips om skottland...

Är ingen tjej, så jag vet inte ifall det är intressant (annars är det bara att hoppa över det här inlägget) men ett par tips:

Runt Glasgow finns (liksom i övriga skottland) en del riktigt fina vandringsleder. Dessa beskrivs t.ex. i referensboken "25 walks in and around Glasgow". En del av dessa är mycket vackra, och även om Glasgow ligger på låglandet finns en del kul att göra.

Strax utanför Glasgow, åt väster, ut mot River Clydes delta finns "Dumbarton", en liten by/stad som mest har varit känd för sin flygplansfabrik och "Dumbarton Rock", en klippa med bl.a. en fästning från vikingatiden på. Nedanför denna klippa ligger Skottlands kanske trevligaste klippklätterområde, med schysst bouldering och några riktigt balla leder.

Vidare finns "på andra sidan deltat" bl.a. Lyle hill, en fin liten kulle att bestiga för att få en fin utsikt över hela deltat och stora delar av Glasgows ytterregioner.

Kanske något evenemangstips, ifall du är i närheten av Glasgow. Givetvis finns mer grejer att göra i Skottland (uppe på höglandet finns ju "the Munros", som verkar riktigt häftiga...), men ifall man vill göra något med en stad på låglandet som bas, så...

Lycka till.

Tackar för tipsen!

"The Munros" är sanslösa och helt klart värda ett besök om man är i skottland.

Va ute och vandrade en del och var uppe på en och annan topp. bla. Bidean nam Bian och Stob Coire Sgreamhach den turen tog mig även in The Lost Valley,
som bara den är värt ett besök.

Glasgow har jag tänkt spendera några dagar så jag ska kolla upp dina förslag. =)

MVH Sanna

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg