• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

några tankar

Hej
har tagit del av en del av diskussionerna på din fråga.
Jag har fjällvandrat i 20 år och kan känna igen en hel del av dina funderingar/frågor.
Det låter som om du har något för "kraftiga" kängor, själv vandrar jag sedan flera år tillbaka i ett par HAnwag kängor, mycket lika Meindels Lady Island. JAg är otroligt nöjd med mina kängor. Mjuka följsamma men ändå tillräckligt stadiga för mina fötter. Visst finns det risk för väta om jag går i riktig "surmark". Går jag i blöt, sisig terräng brukar jag sätta på mig damasker för att skydda underbenen från väta eftersom kängorna inte är så höga. JAg har alltid med mig mina tevasandaler för att kunna växla när jag kommer till lägerplatsen och på det viset lufta fötterna och ge dem mera "frihet".
Angående vikt och bärande. Det där med en 1/3 eller 1/4 av kroppsvikten är säkert ett bra riktmärke. JAg har också gjort så när jag vandrat med killar att vi har tagit pulsen, sen har jag lastat av min packning på min manliga föreslagare tills vi har haft puls. Pulsen ger ju ändå en viss riktning på ansträngnigsgrad ffa när man går i motlut eller svårgången terräng. Annat alternativ är att din kille bär all mat och få se till att det finns lunchmat/kaffe eller var det är med jämna mellanrum, går han så mycket snabbare än dig så hinner han ju fixa med det. Sen kan det också vara ett alternativ att hänga med på en tjejvandring någongång, så får du erfarnehet av att färdas i ett tempo som bättre passar dig och vet vad du sedan kan sträva efter tillsammmans med din kille. Lycka till Fjällen är härliga!!!

förvirring

ovanstående inlägg/tankar hör hemma i diskussionen som knyttet startat med sin fråga om fjällvandring för nybörjare - inte alls tänkt som ett eget inlägg....!!!!!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg