Några pärlor i Alperna?

Jag ska cykla genom Alperna i sommar och behöver några råd.

1. vackra platser!
2. bergsetapper man inte vill passera!

Plan i stort är Chamonix - Milano - Wien.

/Gustav Cronhamn

Framgår inte hur mycket tid du har på dig, men om du har möjlighet ska du starta vid Franska Rivieran och följa Rhonedalen mot Lyon. Då passerar du bl.a. gamla påvesätet Avignon som är ett måste på resan. (Campingplats mitt i stan med enastående vy över hela härligheten.)
Strax söder om Lyon (Valence) svänger du österut och åker genom Grenoble och Annecy. Den sistnämnda är en av planetens vackraste städer.
Fortsätt norrut mot Geneve och följ norra sidan av Lac Leman så kommer du till IOK-fästet Lausanne med ett annat måste på resan; Olympiska museet. (Tar nästan en dag i anspråk.)
Fortsätter du via Bern, Interlaken och Luzern får du även med några andra höjdpunkter i Schweiz innan du trampar in i Österrike.
Där ska du absolut inte missa sträckan mellan Salzburg, Radstadt, St. Michael, Spittal och Villach. Ett grymt vackert avsnitt i Österrike som du absolut ska kombinera med Slovenien.
Viker du av söderut i Villach mot Kranjska Gora, kurorten Bled och huvudstaden Ljubljana så får du mer av samma vara. Slovenien är ett oförskämt vackert land och det ultimata landet för cykling.
Från Ljubljana är det bara två dagsetapper till vackra Istrien i Adriatiska havet, annars viker du av nordväst mot Maribor och vidare mot Wien.

Lycka till!
/A

2. bergsetapper man inte vill passera!
Men nu skrev du väl fel, du menar väl bergsetapper man inte ska missa :)

Nu är det en rätt lång sträcka du ska cykla iofs, jag skulle hellre cykla kortare men med fler höjdmeter. Enklaste vägen Chamonix - Milano ser ju ut att vara att först ta bussen genom tunneln och sedan följa dalgången ner till slätten. Borde vara mer spännande att cykla in i Schweiz. Kanske ställa cykeln i Visp och ta tåget fram och tillbaka till Zermatt för att titta på Matterhorn. Sedan över Simplonpasset eller ännu hellre Furka och Gotthard. Gotthardpasset är historiskt intressant med tre generationer vägar och järnväg. Vet dock inte hur det är att cykla där.

De pass jag cyklat är en kort sväng i sydostligaste Schweiz och Italien. Det var mindre och inte särskilt trafikerade vägar. I vägvalet från Milano tycker jag absolut du ska spana in Stelviopasset. Det är ett av alpernas allra högsta.

Tjenare

Jag cyklade över alperna under min europaresa nu i höstas. Kom in i alperna vid sjön Attersee några mil öster om Salzburg. Cyklade sedan i riktning mot Lienz och Dolomiterna. Otroligt mäktigt landskap och den bästa biten var vägen Grossglockner hochalpenstrasse som ska vara den högst belägna vägen i Österrike. Tog mig ca 5 timmar att ta mig upp för den lilla sluttningen:).

Cyklade sedan in i Dolomiterna mot Cortina och det är sjukt bra cykling.

Har läst om dina och ditt kommande äventyr, långcykling är livet:). Lycka till på resan

MVH/Edvin
www.kimsjo.blogspot.com

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg