Någon som testat Bracsas justerbara vingpaddel?

Är det någon som har erfarenhet av Bracsas vingpaddel som man dels kan justera bladvinkeln på och dels justera längden på med ca 5 cm? Är konstruktionen helt fri från glapp? Lägger man ner 2800 kr så vill man ju att den ska funka perfekt under lång tid!
 
bracsa

da jeg købte min braca overvejede jeg at købe den med delbart skaft, men gjorde det ikke fordi jeg til daglig ror i saltvand, som samlingens spændebånd troligtvis ikke kan tåle.
Samlingen er helt uden glapp og ser ud til at fungere helt fint.
Pagajbladene passer meget fint på skaftet (du skal selv slibe det til) og det er muligt at samle pagajen med termolim, så måske har du ikke behov for et delbart skaft. Med termolim kan du altid justere.
Du skal også sørge for et få det størrelse blad der passer til dig. Pas på med at få et for stort. Jeg selv har et Braca IV max. Det passer fint til min turpadling i en let turbåd. Lyt ikke til råd om at bladet skal være så stort som muligt. Bladet tager bedre fat i vandet end fx. Turbo senior af ældre model.
Braca har et fint isæt i vandet tæt på båden, har et fast greb i vandet indtil bladet forlader vandet.
Bladet er tyndt og er måske noget ømtåligt i kanten ved kontakt med sten og grene.
Til hvilken bådtype skal du bruge pagajen? Om den går til havkajak ved jeg ikke. Til en typisk turkajak går det fint.
Gå ind på Bracsas hjemmeside og læs mere. http://www.braca-sport.com.
 
Bracsapaddlar

Tjena!

Har en Bracsá 1 som används ganska ofta...
Bracsa-paddlarna fungerar mkt bra, & jag har inte märkt av något glapp.Mkt bra grepp i vattnet!Väl värd pengarna. Man brukar rekommendera att ta isär paddeln varannan vecka i sötvatten, men för mig har det funkat fint utan att göra det så ofta. Kan vara smidigt att ha delbar paddel vid utlandsresor oxå.
Om du använder termolim, så ska du nog undvika att ställa paddeln i solen...
Var har du tänkt paddla? Antar att du har tävlingkanot eller motionkanot. Den är ju egentligen gjort som tävlingspaddel och tål inte så många isätt i stenbottnar. Bättre att ha mindre blad om du tänkt paddla lång.
 
Tack för svaren! Jag paddlar en motionskajak (Plastex Marathon) som jag använder för träningspaddling och diverse motionslopp, d v s 10-20 km. Jag är inte särskilt stor och stark så det lutar nog åt en Brácsa IV. Frågan är då om jag ska välja blad på 750 eller 765 kvadratcentimeter?
 
braca

hvis du er medlem af en klub går det vel at låne sig frem, så prøv på denne måde at fine frem til ret bladstørrelse. Braca IV min er nok for lille til dig, det er så vidt jeg husker en juniorpagaj. Pagajen paser fint til plastex maraton, har selv prøvet. Dog kommer pagajen bedre til sin ret med et smallere forskib som fx. Struer Skraptus som er min foretrukne kajak.
Ideen med et blad der passer i størrelse, ikke er for stort, er at du kan bibeholde en effektiv rostil selv når du er træt efter mange timers roning. Så er dit "roresultat" optimalt.
 
765..

Hallå!

Har du kört Göta Kanalloppet i år då eller?

Nu vet jag ju i&f inte hur stor/stark du är, men jag skulle nog ändå välja den större varianten,765cm2.Tror att 750 kan bli lite väl liten.
Med 750 skulle du ju visserligen kunna få upp ganska schysst frekvens/ malande, men det tror jag du får med 765 oxå, så det skulle vara mitt val! :)
 
Jodå, jag körde Göta Kanal för första gången i år, ett riktigt höjdarlopp som jag rekommenderar alla paddlare att ställa upp i. Anledningen till att jag vill veta mer om just denna paddel är att det verkar vettigt att kunna justera längden. Jag köpte min första vingpaddel förra året och jag har nu insett att den är lite för lång (220 cm) för att jag ska kunna använda en riktig paddelteknik. Jag kan också tänka mig att bladen är i största laget (Det är en Galasport "Rasmusson Large") för mig även om jag inte har hittat någon uppgift om bladstorleken på Galasports hemsida.
 
braca

hej!
du fortalte aldrig om du er medlem af en klub!
Det er en stor fordel at kunne få instruktion der af erfarne roere og af en teknikinstruktør.
Jeg begyndte for to år siden (har roet ialt 6 år) at ro med wingpagaj og indså at der ingen vej var tilbage til vanlig pagaj, som jeg aldrig fik den fulde fornøjelse af, selv om jeg havde fået instruktion og optaget på video. For et halvår siden fik jeg igen instruktion incl. video og det viste sig at jeg havde lært mig at ro helt godt med wingpagaj (Turbo senior) på grundlag af første video og anvisninger fra klubmedlemmer.
Derefter købte jeg egen Braca IV max. Klubbens instruktør giver om 14 dage instruktion/videooptagelse igen.
Prøv at få instruktion og blive videooptaget, det giver et meget godt billede af rostilen, måske et helt andet end det du forestiler dig.
Iøvrigt anbefaler min klubs instruktør at man har en justerbar pagaj.
Lykke til.
Hilsen /karl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
knatte Någon som har testat denna torrdräkt Reed? Paddling allmänt 21
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Arneri Någon som har testat Epic Endurance 18? Paddling allmänt 5
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
Kalle E Mentzings fiffiga flottör - någon som testat? Paddling allmänt 23
storfiskarn? Någon som har testat? Paddling allmänt 0
ANDBEN Någon som har testat Paddling allmänt 0
Mattz Har någon testat Point 65 N? Paddling allmänt 4
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10
dunderbjorn Göta kanal någon? Paddling allmänt 1
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
Staffan Andersson Någon som... Paddling allmänt 3
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18

Liknande trådar