Någon som nyligen varit i Akka?

Hej!

Är det någon som nyligen har varit i Akka och har något kul att berätta? Vi är några stycken som är på väg till Akka för att göra lite toppturer runt påsken och är intresserade av information om aktuella snöförhållanden mm . Vi är även glada för lite toppturs tipps i Akka massivet då vi inte har varit där tidigare.

Mvh
Patrik Skagerlind
 
Hur bra som helst!!!

Hej!

Eftersom ingen svarar får jag väl svara själv!.

För det första - Akka är ett guld berg med fantastiska möjligheter till underbar skidåkning.

Vi bodde hela tiden i Akka stugorna (STF) och kom fram måndag 16/4 och lämnade lördag 21/4

Dag 1, 17/4.
Blå himmel, 5-8 minusgrader under dagen och i princip vindstilla. Vi satsade på stortoppen direkt och gick upp ifrån norr via Njiramjåkkens bäck ravin. Snöförhållandena var stabila och vi behövde 6 1/2 timme från stugan upp till toppen. Bra utsikt var det gått om - en av de bättre jag har varit med om. 1550 fallhöjdsmeter.

Dag 2, 18/4
Med ytterligare en dag med blå himmel och utan vind satsade vi på att ta oss upp på berget via den bäckravin som går upp från nord-ost och som man kan nå Väst- och Dubbel topparna ifrån. Man når här två glaciärer och vi tänkte ta den som ligger öst och som slutar (börjar) vid dubbeltopparna. Det gick inget vidare då vi möttes av ett 10-20 meters högt isfall in i den trånga bäck ravinen. Istället fick vi fortsätta mot glaciären som går mot västtopparna. Vi kunde ta oss upp på ca 1400 meter höjd då vi möttes av en uppsprucken glaciär och beslutade oss för att vända. I skydd av moränryggar på östsidan fick vi ytterligare ett kanon åk med ca 900 fallhöjds meter, till största delen i härlig puder.

Dag 3, 19/4
Det börjar bli lite tjatigt men det var faktist soligt även den tredje dagen. Vi tog oss den här dagen runt berget (söderut) för att nå "baksidan" av Akka. Den sida som vätter mot syd. Vi hade sett några härliga åk då vi var på stortoppen och siktade in oss på en glaciär som "rinner" över ett pass mellan Väst- och Dubbel topparna. Det var långt dit men belöningen var ett lössnö åk som heter duga. Efter lite grävande visade det sig att snöförhållanden var stabila även på syd sidan. Det var kallt alla dagar och solen orkade inte rikigt värma upp snön. Denna dagen avverkade vi ca 8-900 fallhöds meter.

Dag 4, 20/4 (sista dagen på berget)
Detta blev den fösta dagen med moln och snöfall. Det känns som att det inte gjorde så mycket. 3 dager med sol och fantastisk utförsåkning och 3000 - 3500 fallhöjdsmeter hade satt sina spår - vi tog oss lite vila då vi alla var rejält slitna. Under eftermiddagen gick vi återigen upp i Njiramjåkken (ett par hundra höjdmeter) för att få lite avslutande skidåkning innan vi skulle bege oss hem.

Summerar man den här veckan så var det hur bra som helst... En lite kommentar skulle jag dock vilja lägga till angående en artilkel som jag läste i Utemagasinet för något år sedan om skidbestigning på Akka. Rubriken löd: "Drömåket" och syftaded på ett åk från stortoppen, det jag kan säga är att det finns inte bara ett dröm åk på detta "skidberg" det finns hur många drömåk som helst bara man har ork att göra alla...
 

Liknande trådar