• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Någon som har varit i Lhasa?

Hej

Ska till Lhasa en vecka i höst (sen Nepal i några månader) och undrar om någon varit där och kan ge mig tips på saker att göra samt se. ge mig tips på tempel, vackra platser, sjöar, byar etc. Finns det någon endagarstur med riverrafting i närheten? Var ska man bo om man vill lyxa till det lite just denna vecka? Är det billigare att köpa trekkingkläder i Lhasa än i Kathmandu, nån som vet?

Hoppas någon kan berätta lite spännande saker
Kramar
Mikaela

----------------------------------------------------Ska till Lhasa en vecka i höst (sen Nepal i några månader) och undrar om någon varit där och kan ge mig tips på saker att göra samt se. ge mig tips på tempel, vackra platser, sjöar, byar etc. Finns det någon endagarstur med riverrafting i närheten? Var ska man bo om man vill lyxa till det lite just denna vecka? Är det billigare att köpa trekkingkläder i Lhasa än i Kathmandu, nån som vet?
-----------------------------------------------------

Rafting, bättre i Nepal. Hela Lhasa fullt med fina tempel och det i Gyantse. Potala inte värt priset. Nam Co och Yamdruk Co, mycket vackra sjöar. Massor med hotel, bodde billigt så kan inte tipsa om lyx. Bra trekkingbutik framför Potala. Nepal mest skitkopior. Vackra platser åk österut där det är grönare. Vyer av Himalaya jättefina från byn Tingri.

Jag vill tillbaka!

Hej!

Jag var i Lhasa juni 2000 och kan vad det gäller logi rekommendera Mandala hotel som ligger utmed Barkhor, och dessutom med Jokhangtemplet som närmaste granne tvärs över gatan. Det som gör just detta ställe till en hit är att man får möjlighet att se pilgrimslivet på nära håll -och dom börjar tidigt på morgonen vill jag lova.

Vid halvsextiden på morgonen brinner det redan i rökelseugnarna som finns här och där runt templet, pilgimerna mumlar sina mantran och de mest hängivna kryper runt Jokhang. Mitt tips är att du ägnar en del tid åt att gå varv efter varv runt Barkhor -du kommer att upptäcka nya saker hela dagen! Följ bara pilgrimernas lunk. Vid södra (?) änden av templet fanns bl.a. en liten tandläkarmottagning med fotdriven borr... Det finns mycket att se och uppleva och man gör det bäst till fots. Ta gärna en titt på Sera-klostret och munkarnas debatt också -buddhismen är inte alltid så fridfull! I värsta fall urartar dessa debatter i knytnävsslagsmål tills de äldre munkarna rycker in. Potala tycker jag absolut att du ska se när du ändå är där även om det kostar en del.

Jag var även i Gyantze och Shigatze när jag var i Tibet, men Lhasa var för mig den stora behållningen, även om badet i Yamdrok-Tso var en kul grej för en gammal punkare som samlar på bad i konstiga sjöar :)

P.s. Detta är bara något lite av vad jag kommer på just nu, sitter dessutom på jobbet och försummar allt annat för mina Tibetanska drömmar!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg