Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna?

Jag och sambon har planerat in en stugtur i jämtland i augusti och jag längtar fasligt efter att komma iväg. Underbara nattåg som går från Skåne till Jämtland utan byte!

Vår planerade rutt är Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Helags(3 nätter: en vilodag, en utflyktsdag med lätt packning)-Vålåstugorna-Vålådalen.

Är det någon som har några tips för den här turen? Någon som har gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Hur är den? Den är lång, det vet jag, men hur tuff är den i övrigt?

Något särskilt som man ska passa sig för eller se till att få med?

Gick den i fjol. Vad jag minns så var det lättgånget, men lite segt. Det händer inte så mycket i landskapet på långa sträckor. Efter Helags går man genom ett låglandsområde där solen stekte så luften dallrade. Gott om stickfän där.... sen när man kommer upp lite mera och börjar se Lunndörrsfjället blir det roligare.

Har också gått den och har bestämt för mig att det var lite hårt och stenigt vissa partier, nu var jag iofs uppe på Helags också och det kan varit just den sträckan som gav lite utmaning för vristerna. Om ni står och väljer mellan olika skor så välj de hårdare med högra vrist.

Tranan: Tack för svaret! Lättgångent men lite segt, det är acceptabelt. :) Stickfän tycket vi illa om, men det är ju inte mycket att göra åt det... Stekande sol är helt OK det också.

Cremytos: Bra info! Så upplevde vi sträckan mellan Gåsen och Sylarna för ett par år sen. Dvs stenigt och tufft för vristerna. Men i alla fall jag hade ett par rejäla, hårda kängor som räddade mig den gången, för det var slitigt.

Hm. Jag gick hela vägen Vålådalen-Gåsen-Sylarna-Helags-Stendalsstugan-Vålådalen i gympadojjor (dvs mulitsportskor)...stenigaste sträckan var efter Sylarna en bit....resten minns jag som möjligtvis lite grusigt, men inget som kräver "tung artilleri" i skoväg...*s* men det är era fötter som får avgöra!

Hm. Jag gick hela vägen Vålådalen-Gåsen-Sylarna-Helags-Stendalsstugan-Vålådalen i gympadojjor (dvs mulitsportskor)...stenigaste sträckan var efter Sylarna en bit....resten minns jag som möjligtvis lite grusigt, men inget som kräver "tung artilleri" i skoväg...*s* men det är era fötter som får avgöra!

Imponerande! Själv gick jag i ett par kanonbra Meindl (nya men helt skavsårsfria!) då vi gick Storulvån-Gåsen-Sylarna-Storulvån 2005, som får hänga med den här gången också, tveklöst. Så får fötterna avgöra - och det får de ju - så blir det rejäla kängor.

Jag har gått Vålådalen - Stensdalen - Gåsen och sen österut genom Hulkendurrie och över Ljungan. Det enda jag kommer ihåg som lite jobbigt var uppförsbackarna, först från Vålådalen och sedan upp från Stensdalen. Det var varmt.

Jag har gått Vålådalen - Stensdalen - Gåsen och sen österut genom Hulkendurrie och över Ljungan. Det enda jag kommer ihåg som lite jobbigt var uppförsbackarna, först från Vålådalen och sedan upp från Stensdalen. Det var varmt.

:cool:
Ha ha! Tack för den infon. Det var uppmuntrande! Skämt åsido, den biten är jag mindre oroad för för det är ändå så pass korta etapper. Jag minns jag att det var tungt upp till Gåsen från Storulvån också (20 km), men förmodligen värre än nödvändigt för att vi båda hade ryggsäckarna felinställda.

Har bestämt mig för en provrunda på Skåneleden i juli, bara för att känna hur långt det är.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 14
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Struensee Någon med kunskap om marsfjället sökes Fjällvandring 1
Vildmarkare Någon som vet varför biljetterna norrut inte släppts än? Fjällvandring 1
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
Gustav Cronhamn Någon som varit på Rysy i Polen? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg