• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Någon duktig på kött

Det har hänt ett par ggr att någon påse älgkött har fått en grå färg vid upptining.
Luktar inte ruttet men lite unket skulle jag nog kalla det.
Vet inte vad jag gjort för fel vid packningen, eller så har jag inte gjort fel.
Men är det någon som kan tänkas kunna veta vad felet är?
 
Färgen på köttet beror på i vilket "klimat" det är upptinat i eller fått ligga i. Det har med syre och oxidation och liknande att göra. Kan inte det exakta i huvudet. Men det gör alltså inget om det blivit lite grått på ytan.

Viltkött kan ha en lite skarpare doft än det paketerade i mataffären. Luktar det inte direkt illa är det ingen fara.

Mvh / Johannes
 
Prova att tina det väl förslutet och sug ur all luft i en plastpåse i "rikligt med kalt vatten", t.ex i en diskbalja/ho. När du tar ut det ur frysen, ta en ny påse (den som varit i frysen har ofta något litet hål så vatten kommer in).
Gör du så då bör ditt kött inte ha tagit färg eller smak - om då är det något fel.

Vanligtvis luktar bara kött illa när det
- blivit "gammalt" (luktar/smakar surt),
- är frysskadat (smakar starkt beskt)
- eller om det är vakuumförpackat mörat (färskt) och djuret varit stressat vid slakttillfället högt pH värde - då luktar det skit och blir riktigt missfärgat (blå-grönt) vid kontakt med syre.
- motsvarigheten med t.ex. ett mörat vakuumförpackat kött luktar lite skumt men "sött" och den lukten går snabbt bort, normalt restaurangkött.

Smakar skumt kan t.ex handjur göra som gått in i puberteten .ex. grisar. vildsvin smakar grispiss Likaså kan vilt göra som äter växtlighet från karg mark såsom äldre renar, lamm, får, getter.

För att vara på den säkra sidan är hondjur över lag överlägset bäst (mer fett dvs saftigare och mörare, mindre illasmakande hormoner)
 
Tackar

Jag packar alltid i plastpåsar men har fått det gråa ett par ggr.
Tycker att jag borde få det fler ggr om det är själva upptiningen.
Jag tinar alltid upp i kylskåpet och det är alltid lite luft i påsarna.
Och det är inte hela köttstycket utan kanske bara en halv biff eller ett hörn.
Jag har provgrillat och smakat men inte tagit någon skada :)
Men just den där unkna lukten gör mig fundersam.
 
Kött blir grått när det oxiderar, som någon helt riktigt påpekade. Att kött i affären INTE blir grått utan mer eller mindre ljust rött när det ligger i förslutna plasttråg, beror på trågens atmosfär. Kommer inte ihåg vilken gas man använder, dock.

Luktar köttet ok, är det ok. Och bra kött luktar en del, lite beroende på vilket djur det kommer ifrån och hur länge det fått hänga.
 
Kött blir grått när det oxiderar, som någon helt riktigt påpekade. Att kött i affären INTE blir grått utan mer eller mindre ljust rött när det ligger i förslutna plasttråg, beror på trågens atmosfär. Kommer inte ihåg vilken gas man använder, dock.

Luktar köttet ok, är det ok. Och bra kött luktar en del, lite beroende på vilket djur det kommer ifrån och hur länge det fått hänga.

Man använder hög halt av syre (80% syre + 20% koldioxid)) i de paketen, då förblir köttet rött. Man får samma effekt av kolmonoxid, men det är förbjudet i EU.
 
Tackar

Jag packar alltid i plastpåsar men har fått det gråa ett par ggr.
Tycker att jag borde få det fler ggr om det är själva upptiningen.
Jag tinar alltid upp i kylskåpet och det är alltid lite luft i påsarna.
Och det är inte hela köttstycket utan kanske bara en halv biff eller ett hörn.
Jag har provgrillat och smakat men inte tagit någon skada :)
Men just den där unkna lukten gör mig fundersam.

Här kom det nog lite fler ledtrådar,

Det är viktigt att all luft är ur påsen och att påsarna har tjock plast (minst fryspåsar) annars är risken stor att det också blir frysskadat. Finns det luft i är det också som Glännman skrev lätt hänt att det blir oxiderat under att det tinar upp (vilket kan ta en stund i ett kylskåp).

och där har du nog svaret, luft i påsen under upptiningsprocessen (och möjligen i kombination med lite eller en smula frysskadat eftersom påsen inte slutit om fullt ut i frysen).
 
Tack för alla förslag :)
Jodå, fryspåsar är det jag har.
Och frysskadat är det ibland.
Försöker att få ut så mycket luft som möjligt vid pack.
Och visst är köttet lite olika färg på. Men just så här grått (ser kokt ut) har jag bara fått ett par ggr och då är lukten lite unken. Men jag har ju under många år haft luft i påsarna vid upptining men har bara haft detta gråa ett par ggr.
Nu ska jag skaffa en vakumpack så det ska bli bättre. Jag var bara intresserad av om det kunde vara något fel på hanteringen av köttet. Typ för mycket av några bakterier.