• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Nätverk i hemmet via elnätet

Hej
Är det någon som kör nätverk hemma via elnätet. Hur fungerar det och hur stabilt är det. Jag står och velar på att köpa nytt trådlöst eller ett nätverk via elnätet. Jag har 2 datorer, en på bottenvåningen och en på ovanvåningen.
 
Det låter ut ungefär som "barnvakten" man kör via elnätet, funkar bra så länge man håller sig på samma fas.
Jag skulle satsa på trådlöst.

/Ulf
 
jag kör båda hemma och dom nyare ska klara över faserna med viss prestanda förlust.. har man stationära så funkar power lan väl, har man bärbar så vill man ha trådlöst.. dom nyare power lan modulerna har bättre överförningshastighet än trådlöst..
 
Jag ser trådlöst som ett säkrare kort (framtidssäkert, enklare att hitta "reservdelar" om en enhet pajar osv). Men i de flesta fall är det vettigare att faktiskt dra en kabel.
 
Prövat netgears utrustning en gång som var märkt med 108 Mbit/s. Det fungerade knappt överhuvudtaget (någon megabit i sekunden i bästa fall). Kabellängden kanske var max 30 meter och grejerna satt garanterat på samma fas.

Som om inte det vore nog brann en av dosorna dessutom upp. Det blev öppet köp som utnyttjades kan jag säga...
 
Här i Tyskland är elnätverken rätt vanliga (tysken är rädd för strâlning) men alla som har dessa klagar pâ dâliga prestanda och bristande tillförlitlighet.