Jag kan bara säga att du borde gå tillbaka och läsa en gång till vad jag har skrivit. Har du inte listat ut det till i eftermiddag kan jag upprepa det jag skrivit tidigare.
ja om man tittar på #47 & 49 så är det att andra naturnyttjare kan känna sig hindrade i att nyttja naturen när andra jagar.
Men du rättar mig säkert i detta under eftermiddagen.
Om du inte rättar mig (känns osannolikt) så är det så att du får vara ute i skogen under älgjakten, eller all annan jakt med för den delen. (vissa demonstrationer har ju hållits på jaktmarkerna)
Att det kanske inte är så kul och förknippat med viss fara att smyga runt i skogen när andra väntar på djur med skarpladdade vapen, det är förståeligt.
Som jägare (framörallt vid den typ av jakt som älgjakten är) måste man ha klart för sig vad det är för djur man skjuter, inte bara att det är en älg utan om det är en ko, kalv, tjur etc. Man skall också ha klart för sig vart skottet skall sitta i djuret, att det finns kulfång etc (allt detta skall man ha koll på i all form av jakt, men passjägarn har ibland lite mer tid). så att du som vandrare får ett medvetet skott i dig är en lågodsare. Ricochetter kan inträffa men är även det låga ods.
Att jägarna sen kan vara känsliga för störning från andra i naturen, det är en annan femma. Att det också då finns jägare som börjar gorma och ha sig, det är fel av dem. De borde respektera din rätt, precis som du borde respektera dem.
Men det verkar vara så extremt svårt att acceptera att vi tycker och tänker olika och därmed har olika intressen eller t.o.m inriktningar av intressen. Kan inte du nästa gång prata med jägarna? de kanske är hyggliga typer som ger dig tips om en alternativ väg, eller t.o.m talar om för dig att just där och där kommer vi inte att vara då du tänkt dig ut på en helg i skogen.
Vi har ju ganska mycket skog och natur, så att samsas kanske är en väg framåt?
Älgjakten pågår under en MYCKET begränsad tidsperiod, resten av tiden har du fri lejd i skogen, räcker inte de 50v måste du ha alla veckorna?
(någon kanske kommer att påstå att älgjaktsperioderna är längre än de ca 2v... men i realiteten så jagas det inte flera veckor i sträck på samma plats varje dag... så 2v blev en liten rundning hoppas ni förstår generaliseringen)
Om det nu inte var det du nämde i 47 & 49, utan skaderisken... ja då får du rätta mig.
BZ/