Nästan krock med räv

Igår på väg till arbetet söder om Stockholm hoppar plötsligt en räv ut ur det höga gräset vid diket bara en meter framför cykeln. Lätt chockartat men jag och räven hann väja så att det inte blev en krock. Detta vara bara ett par hundra meter från stället där ett rådjur var nära att skutta rakt in i mig för något år sedan.

Har ni råkat ut för liknande incidenter med vilda djur?

Thure
 
Jag körde Bergslagsdiagonalen med bil mot Stockholm för några veckor sen. Det var sent på kvällen vid 22-tiden. Vi såg tre rävar varav en tyvärr tvärvände precis framför bilen när den hamnade i strålkastarljuset. Den for till himlen och jag blev lite förvånad att det knappt märktes på en vanlig personbil. Tjejen som är ännu större djurvän än jag blev lite knäckt (hon jobbar som djursjukvårdare).
 
En liten orm korsade skogsvägen som jag dundrade fram på i somras. Den lyckades krångla sig igenom mellan hjulen, trots att jag cyklade i säkert 20 km/h, och var borta när jag hunnit stanna ekipaget. Jag blev rätt imponerad där, snabb liten gynnare... Annars är ju den stora skräcken att man ska överraska en älg eller liknande. Men det har inte hänt hittills :)
 
Förra veckan, men det var en kanin som hoppa ut ur en häck.

Det var strået vassare än att dra ut en kanin ur hatten. ;)

På Kjells Tur i Karlskoga något år var det ett par som körde in i en älg. Den ena cyklisten fick bryta då älgen trampade sönder hjulet men den andra kunde ta sig i mål. Efterkommande år hade loppet älggaranti, tvingades man bryta pga älg fick man en ny start året efter. :)
 
Inte med cykel...

men med bil. En grupp rådjur fick för sig att de skulle korsa vägen. Jag fick bromsa och det var tydligen ett som hade planerat att springa bakom, men nu sprang det rakt in i förardörren istället.
 
Älgar...

Har jag stött på ett antal gånger under turer på cykel, men det jag minns bäst är nog detta..
En sommar var det för hett att köra på dagen vid ett par tillfällen så det blev nattkörning och dagsvila istället..

Ute på bystan en nästan kolsvart natt kom jag och ett par till cyklande på en mindre väg...plötsligt hör vi hur det brakar till i skogen...
Man såg inte mer än några meter åt nåt håll..

Vi saktar in lite grand och stannar för vi undrade ju vad det var och innan vi hann säga flaska...
Så befann vi oss i en enda röra av älgar och cyklar...
Det var två kvigor och en älgtjur som kommit ut på vägen precis där vi stod...

Jag vet inte vem som blev räddast vi eller älgarna...kalabaliken var ett faktum men det hela avlöpte väl...

Älgarna försvann in i skogen på andra sidan och med skakande händer försökte jag förgäves tända en cigg..
En av medresenärerna fick sen leta upp ett par rena kalsonger i packningen innan vi kunde fortsätta...

Det är nog 10 år sen det hände men varje gång vi träffas och pratar om cykling så skrattar vi
gott åt det som hände...

Micke
 
Haldhuggit en svala... Den lyftes i vinddraget kring en omkörande bil och slungades in bland ekrarna i mitt framhjul. Lite svårt att förklara blodet när man återvände. Några gånger har man ju också smugit på tå i horder av babygrodor på vandring - men jag tror de flesta har klarat sig. Anna
 
När jag gick i skolan var det en klasskamrat som en dag dök upp med ett stort sår i pannan. När vi frågade vad som hänt svarade han generat att han cyklat in i en grävling mitt i natten och fallit med pannan före ner i gruset.
 
Älg / grävlingar

Har ni råkat ut för liknande incidenter med vilda djur?

Thure

För några år sedan cyklade jag från Gamlestaden (Göteborg) utmed e20, på cykelbanan. Klockan var ca 5.45 på morgonen. Jag hade motorvägen till höger och landshövdingslänga till vänster. Jag var på cykelbanan.

Från motsatt håll kom en älgkalv, ingen liten sak. Det fanns plats för mig och kalven på cykelbanan, men jag blev ganska nervös. Det hade _inte_ varit plats för mig och en älgko om hon kom efteråt. (Det gjorde hon inte).

Jag har varit nära att köra på grävlingar flera gånger, mest sent på kvällen och tidigt på morgonen.

Småråttor också ... en sprang mitt emellan fram och bakhjulet medan jag stod och väntade på grönt.

Älgen glömmer jag inte. Det var lite nervöst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Krock med vilda djur? Långcykling 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg