Nästan krock med räv

Igår på väg till arbetet söder om Stockholm hoppar plötsligt en räv ut ur det höga gräset vid diket bara en meter framför cykeln. Lätt chockartat men jag och räven hann väja så att det inte blev en krock. Detta vara bara ett par hundra meter från stället där ett rådjur var nära att skutta rakt in i mig för något år sedan.

Har ni råkat ut för liknande incidenter med vilda djur?

Thure
 
Jag körde Bergslagsdiagonalen med bil mot Stockholm för några veckor sen. Det var sent på kvällen vid 22-tiden. Vi såg tre rävar varav en tyvärr tvärvände precis framför bilen när den hamnade i strålkastarljuset. Den for till himlen och jag blev lite förvånad att det knappt märktes på en vanlig personbil. Tjejen som är ännu större djurvän än jag blev lite knäckt (hon jobbar som djursjukvårdare).
 
En liten orm korsade skogsvägen som jag dundrade fram på i somras. Den lyckades krångla sig igenom mellan hjulen, trots att jag cyklade i säkert 20 km/h, och var borta när jag hunnit stanna ekipaget. Jag blev rätt imponerad där, snabb liten gynnare... Annars är ju den stora skräcken att man ska överraska en älg eller liknande. Men det har inte hänt hittills :)
 
Förra veckan, men det var en kanin som hoppa ut ur en häck.

Det var strået vassare än att dra ut en kanin ur hatten. ;)

På Kjells Tur i Karlskoga något år var det ett par som körde in i en älg. Den ena cyklisten fick bryta då älgen trampade sönder hjulet men den andra kunde ta sig i mål. Efterkommande år hade loppet älggaranti, tvingades man bryta pga älg fick man en ny start året efter. :)
 
Inte med cykel...

men med bil. En grupp rådjur fick för sig att de skulle korsa vägen. Jag fick bromsa och det var tydligen ett som hade planerat att springa bakom, men nu sprang det rakt in i förardörren istället.
 
Älgar...

Har jag stött på ett antal gånger under turer på cykel, men det jag minns bäst är nog detta..