Nästan-gratis-tips!

Den hemmagjorda padelflottören består av sex bitar liggunderlag i en nylonpåse. När jag paddlar har jag den som lårstöd.
För att stödet skall ligga still framför sitsen, och inte glida framåt, så viker jag runt ett stycke liggunderlag, som jag fixerar genom att jag även sitter på det.
Flottören kan jag dessutom ha som en liten pall, vid exempelvis matlagning på berghäll.

Den delbara paddeln funkar utmärkt som en snygg och praktisk entre till tältet. Yttertältets "dörr" spänns upp som ett entretak med paddeldelarna som tjusiga kolonner!
I paddelskaftet kan man ju dessutom fästa en flagga, om man vill få lite mer Amundsen-känsla i det hela.
:)

Att använda paddelflottören vid i och urstigning är ej heller att förakta! Om man surrar fast två nylonkarbiner vid paddeln, så går det utmärkt att fästa dessa i däckslinorna på lämpligt sätt.
Vinkla paddeln framåt eller bakåt, om bryggan är låg, så att det inre bladet inte tar i och är i vägen.

Några multiflätade tampar i generösa längder är alltid bra att ha till hands. Gärna en 2-3 mm och en lite grövre. Ena änden är öglad. I den andra sitter en nylonkarbin. Då slipper jag för det mesta knyta och krångla.

Inte gratis, men jag har kommit fram till att seglardojjor funkar bra i kajak. Inte så breda och klumpiga och fungerar därför bra när man har roder-keepers.

Strmbrg,

Kom på en sak

Jag kom på ett ytterligare användningsområde för dina fendrar, om du har kvar dem? Kan du inte fästa dem på kanten som en sorts utriggare för att ytterligare minska risken för kapsejsning? Det kräver förstås att du kan fästa dem någorlunda stabilt helst en bit ner på skrovet, men om det går borde de kunna hjälpa till lite vid svår sjögång.

Fungerar det får du gärna säga till. Jag kom på det igår när jag skulla känt mig säkrare med ett par bra utriggare.

Kalle

Dom rackarns fendrarna, ja...

Dom är nog bra i och för sej.
Men när man behöver dom som bäst, brukar vara när det guppar och bökar ganska friskt. I det läget studsar dom gärna upp på däck...
Jag försöker dränka fendrarna först, så dom fylls mä vatt'n och därmed blir tyngre.

Är man rädd om den nya kajaken och skall försöka kliva i eller ur mot en klippvägg i gropig pålandssjö, så är det mycket att ha koll på samtidigt!
Jag lyckades emellertid utföra detta utan person- eller båtskador, men jag var så slut efter allt bökande, att jag tvingades paddla in i en lugn vik direkt, för att vila...

Fan, man kanske skall titta in på Kuntze och kolla om det finns nån diskret avbärarprofil i trevligt gummi...

Strmbrg,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonken Nästan nermejad Paddling allmänt 92
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
P-E Gratis paddelsemester? Paddling allmänt 1
robertholmstrom Gratis kajaktidning Paddling allmänt 0
JCV Gratis Babs! South Island Circumnavigation! Paddling allmänt 4
Qvarna Götakanal gratis? Paddling allmänt 9
salgo60 Gratis träningsdagbok Funbeat Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
mj1188 Gratis slussning Paddling allmänt 2
hassex Bra och gratis tidning Paddling allmänt 0
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
tango Önskar tips som riktigt billig våtdräkt (lång ärm, långa ben) Paddling allmänt 4
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg