Näringsdryck

Är det nån som har tips på innehåll i en rejäl dryck som skulle kunna motsvara en lunch (kompletterad med ett par smörgåsar)? Jag vet att Maxim hade (och har?) ett pulver som min triathlet-kompis påstod skulle motsvara en lunch. Men det är dyrt antar jag.

I mitt jobb har jag ofta långt mellan tillgången till ordentlig mat och det blir mest smörgåsar. TRÖTTSAMT! Men så tänkte jag att man kunde blanda till en rejäl dryck som man skulle kunna dricka istället.

Jag skulle ju kunna (som någon kanske påpekar) göra i ordning tex en sallad eller nåt annat. Men jag vet att jag inte kommer att orka hålla på att göra en sån varje kväll. Det måste gå snabbt och lätt... som att bre smörgåsar ungefär =)

Tacksam för tips!
/Stefan

S Johansson; sa:
Är det nån som har tips på innehåll i en rejäl dryck som skulle kunna motsvara en lunch (kompletterad med ett par smörgåsar)? Jag vet att Maxim hade (och har?) ett pulver som min triathlet-kompis påstod skulle motsvara en lunch. Men det är dyrt antar jag.
Ifall han syftar på Maxim Energy så kan man köpa maltodextrin ganska billigt hos närmaste ölhembryggarbutik istället. Om du köper på 25-literssäck så blir det ganska billigt men du bör väl inte använda det annat än ganska snart efter träning eftersom GI:t är högt.
I mitt jobb har jag ofta långt mellan tillgången till ordentlig mat och det blir mest smörgåsar. TRÖTTSAMT! Men så tänkte jag att man kunde blanda till en rejäl dryck som man skulle kunna dricka istället.
Drycker är svårt att få speciellt mättande och det är ju, i mina ögon, en oerhört viktig faktor om konceptet ska funka.
Vad ställer du för krav på drycken vad gäller näringsinnehåll i övrigt?
Klassiska soppor som t.ex. nyponsoppa och blåbärssoppa är väl kanske de som ger mest för pengarna.
En del kör med maltodextrin eller Vitargo Carboloader som lunchersättning i vissa extrema fall men mätt blir man ju inte och GI:t är som sagt högt. Däremot så får man kanske en normal lunchdos med muskelglykogen.
Egentligen så är det ju bättre att försöka få i sig något med protein så en relativt långsam återhämtningsdryck kanske skulle kunna vara nå't. Hyfsat långsamma proteiner (kasein) i pulverform från t.ex. Eiselt är ju ganska lätt att få tag på. Att blanda ut litet så'nt med lämplig smak/ickesmak i blåbärssoppa kanske kunde vara något?
Annars så får du väl köra kycklingfilé och litet annat nyttigt i mixern... ;)
[Ändrat av haskell 2005-09-29 kl 22:05]

Maxim har även en återhämtningsdryck som heter just maxim recovery. Jordgubb tycker jag är god om man blandar med mjölk istället för vatten. Men den kostar som sagt lite grann.

tobjan; sa:
Maxim har även en återhämtningsdryck som heter just maxim recovery. Jordgubb tycker jag är god om man blandar med mjölk istället för vatten. Men den kostar som sagt lite grann.
Jag vet. Jag blandar dock min med vatten eftersom det är mest praktiskt så. När man väl har vant sig så går det utmärkt. :)

Mixa ihop 2 dl havregryn, 125 g. lättkesella, 8 dl mjölk, frusna bär alternativt sylt som smaksättare, så har du en dryck som du står dig länge på (700-800 kcal). Omskakas innan förtäring. Kräver dock kylförvaring, vilket är enkelt att fixa i termos om du ska ha dricka med dig.

Fredrik Öhman; sa:
Mixa ihop 2 dl havregryn, 125 g. lättkesella, 8 dl mjölk, frusna bär alternativt sylt som smaksättare, så har du en dryck som du står dig länge på (700-800 kcal). Omskakas innan förtäring. Kräver dock kylförvaring, vilket är enkelt att fixa i termos om du ska ha dricka med dig.
Perfekt! Precis vad jag var ute efter... Termos är ju inga problem att ta med. Soppa som nån skrev är ju också ett bra alternativ som jag inte tänkte på (konstigt nog).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg