När TEVA-kardborren är slut?

..vad gör man då?

Veckans I-landsproblem kanske, men jag tycker det är rätt irriterande när kardborren är 'slut', och 1000-kronors-tofflorna är oanvändbara redan efter två sässonger. Vill man använda dom som vadar-skor i fjällen blir det dessutom lite säkerhetsrisk om de inte sitter fast ordentligt på fötterna.

Så är det någon som har några tips som funkar?
- Sy fast nån slags tryckknapp?
- Byta ut den ulliga delen av kardborrebandet?

Själv testade jag att raka den ulliga sidan på ett tidigare par, men det var ingen succe..

/Per
 
I syaffärer (eller på Ikea) finns nytt kardborreband. Något som inte är så svårt för den händige att sy på. Se till att ha bra tråd bara (typ björntråd).
 
Annars har jag hört att det finns hantverkare som kallas skomakare som fixar sånt, kostar inte allt för mycket heller.
P.S. är själv en sådan :)
 
Så händiga som vi alla är på forumet så kan man väl inte lämna sådant åt en expert...? ;)

Självklart kan man lämna sådant åt de som verkligen kan, problemet är att det inte alltid blir som jag tänkt mig (trots bifogade skisser).
 
Sy

Har sytt på ny kardborre negång med björntråd.
Det krävs en kraftig nål för att hålla (sambon köpte skinnålar i veckan för att sy ihop sina trasiga sandaler,men båda nålarna gick av).
det tog mej en evinnerlig tid att sy,men det gick.Så höl lsandalerna ett bra tag ill.tills sulan började gå sönder istället
 
Så händiga som vi alla är på forumet så kan man väl inte lämna sådant åt en expert...? ;)

Självklart kan man lämna sådant åt de som verkligen kan, problemet är att det inte alltid blir som jag tänkt mig (trots bifogade skisser).

Det finns mer eller mindre begåvade personer inom alla yrkeskategorier, synd att ditt möte med en skomakare inte blev som du tänkt dig. Tyvärr ser jag inte riktigt problemet. Är inte jobbet gjort som kunden tänkt sig så är det bara att göra om och göra rätt eller? Har du varit tillbaka och påpekat dina synpunkter eller?
Skicka en skiss till mig så ska jag se vad jag kan göra :)
 
Använd O-ringar i stället!

Enklast, snabbast och billigast är kasnke att köpa ett par -oringar i lämplig storlek, trä dem över remmarna och använd dem som låsning över kardborren.

(Hade jag haft pedagogiska egenskaper hade jag kanske kunnat förklara exakt i detalj hur det här går till, men det är inte svårt. Lossa bara remmen från ”triangelbygeln” och trä på o-ringen. Sedan tillbaka med remmen i triangeln, därefter in med remmen genom o--ringen – som nu kommer att nypa åt remmen där den ligger dubbel, där kardborren en gång i tiden höll ihop. Eller hur jag nu sska försöka förklara…)

Fick tipset i Wåttå & Tårrt-butiken i Sundsvall för några år sedan, där jag också köpte o-ringarna för ändamålet.

Funkar bra.

/Göran
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg