Generellt sett
Hej!
Det där med väder och vind är alltid lika oförutsägbart.
Men man kan väl generellt säga att
* i juni är det fortfarande vår i Sarek. Mycket snö på höjd, gör att jokkarna är välfyllda. Ljust och fint dygnet runt, och myggorna sover för det mesta till efter midsommar.
* i juli är det fortfarande ljust och fint nätterna igenom. Mygg i varierande mängd, men juli är nog deras bästa säsong, dvs sämsta för oss omtyckta. Regn, sol - tja, det varierar.
* i augusti kan man säga att juli fortsätter, åtminstone två veckor in i månaden. Från mitten av augusti, kan myggen börja avta. Förr i tiden betraktades andra halvan av augusti som en bra tid, med stadigt och rätt torrt väder. Klart är i alla fall att det enda som fyller jokkarna är det regn som eventuellt faller. Snösmältningen på höjd avstannar.
Som sagt - ovanstående är mycket generella utsagor.
Jag har varit med om "snöstorm" i Sarek i början av augusti. Jag har också varit med om "tropisk värme" i slutet av samma månad.
Juni är underskattat, och har den föregåtts av en snöfattig vinter och en varm maj, så kan det vara en höjdare.
Du får alltid planera, så att du kan vända om ifall vädret inte är på din sida. Detta oavsett vilken månad du väljer.
I somras gick jag i Sulitelmaområdet kring midsommar. Tomt på folk, ljust och fint, inga mygg, och lagom hårda snöfält att ta hjälp av, när man ville upp på någon utsiktspunkt.
Lycka till med din tur.
Bert